"قعدت اصرخ وأقول 81".. الفنان محمد هنيدي يستعيد ذكرياته مع جدول الضرب

طرح الفنان محمد هنيدي الحلقة الأولى من برنامج “حكاوي هنيدي” الذي يعرض خلال شهر رمضان عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، والتي جاءت بعنوان “تسعة في تسعة”.

نشر “هنيدي” عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، الحلقة الأولى، وكتب: “وأول حلقة معانا من حكاوي هنيدي وبحكيلكم فيها بقى عن الزيارات العائلية اللي بتثير الريبة في قلبك أول ما تحصل لما عمو ولا خالتو فلانة تجيلكم وتبتدي بقى الأسئلة والحورات”.

نرشح لك: رمضان 2021.. محمد هنيدي في مسلسل “حزام ناشف” على راديو النيل

تحدث عن صديق والده الذي كان يأتي ليزورهم ويسأله عن جدول الضرب، وقال: “يقولي يلا بقى قولي 6×6، وأنت مالك”.

تابع أنه كان يخاف منه عندما يأتي إليهم، مضيفا: “في يوم من ذات الأيام عمو جه وراح عاملها، قالي إيه يا ميدو أخبار الحملة الفرنسية ايه؟ قولت له الحمد لله كويس حافظها وعارف أسبابها، راح راجع تاني وقالي ايه موضوع جدول الضرب؟ قولت له حافظه، قالي طيب نسمعه بقى، قولت له نسمعه إيه؟ كنت في ابتدائي، قولت له كله؟ فأبويا قالي آه كله، قولت له حاضر”.

استكمل أنه قام بتسميع الجدول كاملًا ووالده كان سعيدًا به، مضيفا: “وتسعة في تسعة وقفت معايا، فأبويا قالي ها؟ قولت له حاضر هجيبها، ووقفت معايا تسعة في تسعة، فأبويا قال لأخويا هشام أنزل نقي فرع شجرة بس يبقى طري شوية، أنا سمعت طري شوية وفرع شجرة عرفت إن أنا هموت من الضرب، أول ما نزل عليا فرع الشجرة بعد اللسعة الأولى قولت 81 واصرخ وانهرت وقعدت اجري زي المجنون في الشقة وأقول 81”.

اختتم: “وبعد كده أول ما أعرف إن عمو فلان جاي، أدخل أسلم عليه وأمشي قبل أي سؤال، الله يرحمه ويحسن إليه.”

يشارك الفنان محمد هنيدي في فيلم “الإنس والنمس” المقرر عرضه قريبا، وهو من بطولة منة شلبي وعمرو عبد الجليل وسليمان عيد وبيومي فؤاد وصابرين ومحمود حافظ، من إخراج شريف عرفة، تأليف كريم حسن بشير.

نرشح لك: محمد هنيدي: أنا وسوبر مان الوحيدين اللي مش بنحتاج دوبلير علشان نطير