نيللي كريم تكشف عن تفاصيل مشاركتها في موكب المومياوات

كشفت الفنانة نيللي كريم عن استعداداتها للمشاركة في موكب نقل المومياوات الملكية يوم السبت الماضي، وقالت: “يارب أكون مليت مكاني صح في المعبد العظيم ده، معبد حتشبسوت”.

أوضحت “كريم” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “MBC Trending” المذاع على شاشة MBC 4، أنها عندما كانت تعمل في دار الأوبرا المصرية، كانت تشارك في عرض “أوبرا عايدة” في معبد حتشبسوت ضمن راقصين الباليه، مضيفة أنها ذهبت إلى هذا المعبد كثيرا ولكن هذه المرة الأولى التي تقف فيه بمفردها، لافتة إلى أنها كانت تشعر برهبة.

نرشح لك: أحمد عز عن حفل المومياوات: ربنا يديم الانتصارات

 

تابعت: “طبعا الكلام، علشان تحكي عن المعبد وبشكل سريع وفي نفس الوقت يبقى مؤثر، مخدش وقت كتير، بس هي الفكرة إنك لازم تقولي الكلام كله مرة واحدة وبإحساس، ويبقى الموضوع فيه وضوح في المعلومة، فيمكن دي أصعب حاجة، يمكن إحنا متعودين في السينما بنعيد لكن هنا كان المشهد كله مرة واحدة، يمكن هي دي بس كانت الصعوبة، أنا كنت خايفة إن أنا اتلجلج أو مقولش مظبوط”.

أشارت إلى أن أسلوب الوقفة التي ظهرت بها ترجع لأنها كانت ترقص باليه لسنوات طويلة، مضيفة أن وقفات راقصة الباليه دائما بها اختلاف حتى في الحياة العادية، قائلة: “تلاقي راقصات الباليه ضهرهم مفرود، أنا بالعكس لما بعمل الأدوار البسيطة، لما بعمل الطبيعي بتاع الناس ده بيبقى بالنسبة لي صعب”.

ذكرت أنها تحمست للفكرة جدا بمجرد أن تم الاتصال بها، مضيفة أنها فهمت أنهم يريدون تنظيم حدث على مستوى عالمي.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MBCTrending (@mbctrending)