دعاء فاروق: كلية الطب زمان كانت حياة أو موت!

تحدثت الإعلامية دعاء فاروق عن ضغط الأهالي على أبنائهم بسبب الثانوية العامة، مشيرة إلى تجربتها الشخصية في هذا الشأن.


قالت "فاروق" عبر برنامجها "اسأل مع دعاء" المُذاع عبر شاشة "النهار": "كلية الطب زمان كانت حياة أو موت، زي المنتخب كده لازم نكسب".

تابعت: "أيامي كان هو ده الطبيعي، يعني أنتي لازم تجيبي مجموع طب، فأنا فاكرة إن بابا قالي عيدي السنة، كنت ناجحة وجايبة مجموع حلو بس ميدخلنيش طبعا لا طب ولا صيدلة".

أضافت: "الموضوع كان واصل لدرجة إنه يعني إيه البنت متدخلش كلية الطب؟ فأعيد السنة ليه ما أنا كويسة".

أشارت: "بقيت أقول الحمد لله ربنا نجدها نوسة إني مدخلتش لأني مكنتش هنفع في كلية طب".