ياسمين وافي: مكنتش بعتبر نفسي ممثلة.. ودخلت الفن صدفة

ياسمين وافي

نورهان محمد

قالت الفنانة ياسمين ممدوح وافي، إن دخولها مجال التمثيل كان صدفة.

أوضحت “وافي” خلال استضافتها مع الإعلامي عمرو الليثي، في حلقة مساء أمس من برنامج “واحد من الناس“، المذاع عبر شاشة “الحياة”: “هو ترتيب ربنا لأنه أنا مكنتش بعتبر نفسي ممثلة خالص، أنا كان اهتمامي إنه ممكن أبقى ناقدة فنية، لذلك دخلت نقد فني، لكن عمري ما كنت أتخيل إن الموضوع هيروح لممثلة لأن دايما بيقال إن الممثل ده لازم يبقى عفريت من وهو صغير وبيقلد، وعيل لمض، لكن أنا كنت هادية”.

نرشح لك: “دُفنوا بنفس المقبرة”.. ياسمين وافي تحكي تفاصيل مؤثرة عن علاقة والدها بأحمد زكي


أضافت أنها افتقدت مصطلحات ونصوص والدها مما جعلها تلتحق بمسرح الجامعة لتكون بين النصوص، والمصطلحات.

استكملت: “لما روحت المسرح قالولي احنا عايزين بنات في مسرح الجامعة لأن العدد كان قليل في آداب القاهرة، فدخلت وقالولي لو مش عايزة تمثلي ممكن تساعدي إخراج، تتعلمي مكياچ مسرحي، فكان في ورش، وكان المسرح في أوجه ساعتها، فاتعلمت كل حاجة، اتعلمت مكياچ مسرحي، وأقعد على إضاءة، وديكور، واتعلمت أعمل بيبي من لفة ورق”.

أضافت “وافي” أنه كان يتوافد عليهم في المسرح مخرجين مهمين مثل الفنان صبري فواز، والمخرج ناصر عبد المنعم، مما جعلها تتعلم وتختزن دون أن تدري.

أردفت: ” أنا كنت خلاص في نيتي إن أنا هبقى مخرجة فبتدرج من الإدارة المسرحية لمساعد مخرج لمخرج منفذ لغاية ما جيت أخر سنة جالنا المخرج المهم طارق الدويري، وقالي لأ أنا مش عايزك تخرجي، أنا شايف فيكي ممثلة، تعبيراتك وعينيكي معبرة، وأخر سنة ما تجربي قولتله أنا عايزة أبقى مخرجة مش ممثلة، فقالي هتوجهي ازاي وأنتي موقفتيش على الخشبة، جربي تحسي شعوره عشان تبقى فاهمة الشخص اللي بتوجهيه”.

استطردت “وافي” أنها مثلت على المسرح، وحصلت على جائزة تمثيل، كما أنها اتجهت إلى مسرح الهناجر، والمستقلين، والمسرح القومي كمخرج منفذ.

أضافت: “كنت بعمل عرض في 2020، وكان بقاله سنة بروڤات، وكنت مخرج منفذ فيه، كان العرض ده “أفراح القبة”، وجت ممثلة بعد ينة بروڤات جالها فرصة تانية وسفر فاعتذرت، فكان مشهد 7 دقايق وماكنش حد راضي يعمله لأنه صغير، فالمخرج والكرو قالولي ماتنزلي أنتي فاهمة الدور، وقاعدة على الورق، وأي حد هييجي هيبقى جسم غريب، فمثلته، فممثلة صاعدة مسرح قومي”.

تابعت “وافي” أن المؤلفة عبير سليمان رشحتها بعد ذلك لدور بطولة في مسلسل “إلا أنا” مع الفنانة كندة علوش في حكاية “ضي القمر”، ومن ثم أخذها المخرج تامر محسن لتقوم بدور المنتقبة في مسلسل “لعبة نيوتن”.

فيما تحدثت عن تجربتها في مسلسل “لعبة نيوتن” معلقة: “التجربة كلها كانت تجربة حلوة من أول قعدة الإنترڤيو مع الأستاذ تامر محسن لأن هو دقيق، وحاطت كل حاجة في مكانها أوي”.

استكملت: “قعد معايا قالي تاريخ الشخصية، فخلاص بقيت واقفة على ركيزة، وعارفة بقول الدور منين، وحددت التزامها، وعلاقتها بالدين، وعلاقتها بأسرتها، وحكمها، وتصرفاتها نابعة من ايه، فبقيت مرتاحة جدا لأن الواحد ممكن يتعب وهو بيدور على سكك، لكن لما المخرج يبقى عارف ورقة، بيبقى مسهل الأمور جدا ومخلي اللوكيشن هادي”.

يذكر أن مسلسل “لعبة نيوتن” تم عرضه خلال رمضان 2021، وهو من بطولة منى زكي، ومحمد ممدوح، ومحمد فراج، وسيد رجب، وعائشة بن أحمد، ومن تأليف وإخراج تامر محسن، وإنتاج شركة media hub.