عن الصعوبات وكواليس الجزء الجديد.. أبرز تصريحات أبطال مسلسل "ريفو" في "صاحبة السعادة"

حل أبطال مسلسل “ريفو”، ضيوفا على برنامج “صاحبة السعادة” مع الفنانة إسعاد يونس، عبر شاشة “dmc”، وتحدثوا خلال اللقاء عن كواليس تصوير الجزء الجديد من المسلسل، والمقرر عرضه خلال أيام قليلة عبر منصة “watch it”، وأبرز الصعوبات والتحديات التي واجهوها في المسلسل.

وفيما يلي نستعرض أبرز تصريحاتهم خلال اللقاء:

-أمير عيد

١- جميع الفرق الموسيقية تحمل قصصهم العديد من التشابهات، لأن الفكرة تكمن في تجمع مجموعة من الشباب الفنانين الذين يعيشون حياتهم في الابتكار والإبداع.

٢- أنا مثلا قضيت وقت مع فرقتي أكتر ما قضيت وقت مع أهلي على مدى الحياة، إحنا الباند من 2003 عشنا مع بعض أكتر من أهلينا، وسعيد الحظ بتكرار هذه التجربة مرة أخرى في “ريفو” مع فرقة جديدة.

٣- قصة كايروكي كانت أكثر صعوبة في العديد من الأمور، مضيفا أن وقت بدايتهم لم يكن هناك وجود لمنصة “يوتيوب” أو “سوشيال ميديا”.

نرشح لك: ركين سعد: أحداث الجزء الثاني من “ريفو” أكثر إثارة


٤-
كايروكي كنا بنعمل حفلات يحضرها 10 أو 5.. في مكان كنا بنلعب فيه سنة كانت ترابيزة واحدة اللي بتيجي، من كتر ما الراجل ده كان بيجي بنكلمه دلوقت في أي حفله نقول له (اتفضل تعالى).

٥- من الصعوبات اللي واجهتها في “ريفو” قلة الخبرة، وأن ده مش الحتة اللي أنت متمكن فيها بس بتحاول تتعلمها خطوة بخطوة، ومن الصعوبات اللي واجهتها في الموسم التاني أنه بقى في مشاعر كتير، وأنا في حياتي الطبيعية معرفش أطبطب على حد بيعيط، فبلاحظ أن في صعوبات في المشاعر، أنا كإنسان هحس بأيه في الموضوع ده؟


-ركين سعد

١- الجزء التاني من المسلسل أكثر اثارة وتشويق وفي أحداث كتير، وأنا شخصيا كورق وسيناريو حباه أكتر من الجزء الأول.

٢- الشخصية التي قدمتها في الجزء الأول شخصية صعبة ومركبة، نظرا للتقلبات والحزن التي مرت بها خلال الأحداث، لكن في نفس الوقت كانت تشبهني جدا في إصرارها وعنادها وعلاقتها بوالدها.


٣- شخصية “مريم” تستمر في رحلة بحثها عن ذاتها وعن فريق “ريفو” خلال أحداث الجزء الثاني، كما أن كثير من الأسئلة التي تم طرحها في الجزء الأول تظهر إجابتها بالتدريج في هذا الجزء.

٤– أكتر مشهد حبيته في الجزء الأول مشهد المصحة اللي بتتكلم فيه مريم عن والدها ودي كانت أول مرة تتكلم وتحس أنها في أمان، وقد إيه هي كانت محتاجة الأمان ده، والمشهد ده أثر فيا جدا وحبيته جدا.


-سارة عبد الرحمن

١- بحب من الجزء الأول مشهد لما بروح لصدقي المصحة، لأنها بتبقى راحة كأن عندها مهمة وعاوزة تكسره.. الشخصية في المشهد ده كانت في منتهى الشر.

٢- من أهم التقنيات الصعبة بالنسبة لي في الجزء الأول، هو أن شخصيتي كانت تلعب “الباتيناچ” وأنا لم ألعبه من قبل.


-صدقي صخر

١- أنا كنت مترشح لدور أصغر في مسلسل “ريفو”، ويشاء القدر إني أبقى من أعضاء الفرقة، والدور كان صعب وحساس وكنت حاسس بمسؤولية رهيبة، الحمد لله.

٢- كل شخصيات المسلسل لها عمقها وحقها في الكتابة، بالتالي كل شخصية كان لها مشاهدها الرئيسية والهامة التي أثرت في سياق الأحداث.

 

-تامر هاشم

١- أنا بالنسبة لي كواليس الموسم الثاني كانت صعبة جدا، التصوير بدأ بيا، بنصور في الجراچ بتاع ماجد جورج، كانت الدنيا صيف، كأننا بنصور في قبر، الجو حر وتراب، وبعدين اتضحك عليا، أنا فاهم إن أنا زي الموسم اللي فات الدنيا لذيذة ومشاهدي كانت خفيفة وجميلة، أنا أول يوم صورت 18 ساعة وكله في الجراچ ومفيش نفس.


٢- أكثر شيء عجبني في شخصيتي بالمسلسل هو أنه بالرغم من الحادث والإصابة التي تعرض لها، إلا أنه لم يفقد الأمل، كما أن الشخصية تشبه شخصيتي الحقيقية بشكل كبير.

-مينا النجار

١- هناك العديد من المشاهد المجهدة نفسيا في الموسم الثاني، لكونها متشابهة مع العديد من الأزمات الشخصية التي مررت بها، “كنت ببقى مخضوض قبل المشهد بسبب ده والناس مش فاهمة أنا مخضوض ليه”.

٢- “لذاذة المسلسل إننا بنسلم بعض في المشاهد، يعني كلنا بندخل مزاكرين كويس أوي بمعنى إن البناء الأساسي للشخصية مسئوليتي، لكن نقل مشاعر المشهد مقسم علينا جميعا”.

-حسن أبو الروس

١- أنا بلعب عود وطبلة وربابة وعندي فكرة عن الجيتار مش قوية بس اتعلمته مخصوص عشان دوري في “ريفو”، عشان الناس تصدق إني بلعب جيتار مع الفرقة.

٢- استمتعت أكثر في الموسم الثاني، لأنه تعودت على الدور والشخصية بتفاصيلها في الموسم الأول بالفعل، كما أن الفريق كله تطور بشكل كبير في هذا الموسم، وذلك نقلنا جميعا من مرحلة التجربة لمرحلة الاستمتاع.


مسلسل “ريفو” من بطولة أمير عيد، ركين سعد، حسن أبو الروس، تامر هاشم، سارة عبد الرحمن، ملك الحسيني، محمد مولا، صدقي صخر، مينا النجار، هشام الشاذلي، عمرو جمال، يوسف حشيش، مريم بدوي، وأحمد فاضل، من تأليف محمد ناير وإخراج يحيى إسماعيل. مسلسل ريفو