رمضان عبد المعز: المساجد بتفضى بعد أول أسبوع رمضان

علق الشيخ رمضان عبد المعز على ظاهرة امتلاء المساجد في أول أسبوع من رمضان والعشر الأواخر فقط، مستنكرا خلو المساجد من المصلين في صلاة الفجر في المقابل.

قال “عبد المعز” خلال برنامج “لعلهم يفقهون”، المذاع عبر شاشة “dmc“: “أول ليلة في رمضان تلاقي الجوامع ما شاء الله مليانة على الآخر والناس كلها جاية تصلي التراويح اللي هي أصلا سنة، مع إن لو نزلت النهاردة تصلي الفجر في المسجد تلاقي الصف بيكتمل بالعافية، وبص على الجامع بعد أول أسبوع من رمضان تلاقيه فاضي.. ويتملى تاني في العشر الأواخر”.

نرشح لك: نصيحة عمرو أديب للجمعيات الخيرية بشأن تبرعات رمضان

كما تحدث عن فضل شهر شعبان، موضحا أن شهر شعبان هو أحب الشهور إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، وفيه ترفع الأعمال إلى الله.

في سياق منفصل، علق الداعية رمضان عبد المعز على ظاهرة فضح المشاكل والأسرار الزوجية خلال البرامج التليفزيونية من قبل الأزواج، موضحا أنه يراها أشد خيانة عند الله سبحانه وتعالى.

قال “عبد المعز” خلال برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع عبر شاشة “dmc”، إن تحمل الزوج لمشاعر زوجته واجب عليه، مستطردا: “المرأة في الإسلام مصانة ومكرمة وعزيزة، والإحسان إليها والرفق بها مش بس هيوصلك للجنة لأ ده هيوصلك لسيدنا النبي، لذلك زوجتك ليها درجة عالية شوية عندك ويجب عليك تحملها، خليك أنت ممتص الصدمات وطول بالك عليها”.

كما تحدث عن رأيه في إفشاء أسرار الزوجية معلقا: “لو عاوزين حياة زوجية كويسة.. متحكوش أسرار بيتكم لحد، متعروش بيتكم.. إزاي تكلم واحد صاحبك وتعرفه مشاكلك مع مراتك؟ ده خط أحمر ولو حتى على سبيل المزاح، إفشاء أسرار بيت الزوجية أشد أنواع الخيانة عند الله”.