طارق الشناوي: الفنان المصري محتشم بطبعه

طارق الشناوي

شدوى ممدوح

قال الناقد الفني طارق الشناوي، إن مهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دورته الـ 44، قد قدم حالة مليئة بالشجن وحب السينما وذلك بداية من كلمة الفنان حسين فهمي، المرتجلة.

أضاف “الشناوي“ خلال مداخلة هاتفية له مع الإعلامية لميس الحديدي، في برنامج “كلمة أخيرة“، المذاع عبر قناة “ON“، أن مهرجان القاهرة أمس كان أشبه بالجلسات العائلية، مشيرا: “اللي موجودين في الصالة أصدقاء وزملاء ومهتمين بالشأن السينمائي، واللي على المسرح هم جزء منهم“.

نرشح لك: بعد تكريمها في مهرجان القاهرة السينمائي.. بكاء لبلبة بسبب والدتها


أردف أن كلمة المخرجة كاملة أبو ذكري، كانت جميلة جدا خاصة فيما يتعلق بالفنانين الراحلين الذين عملتهم معهم مثل المخرج عاطف الطيب، ونادر جلال، مضيفا: “في فكرة مهمة جدا وهي ترميم أفلامنا لأن الأفلام دي أنا بعتبرها خط الدفاع الأول عن مصر.. تاريخنا السينمائي هو أحد مقومات الدفاع للوجدان المصري فبدأنا السنة دي بفلمين هم (أغنية على الممر) و(يوميات نائب في الأرياف) ودول من أهم أفلام السينما المصرية“.

تابع: “أتمنى أن الموضوع مايبقاش فقط مجرد مهرجان القاهرة بيرمم لأن معناه كل سنة هيترمم فيلمين ولو زودنا هيبقوا 3 مثلا، لا ده المفروض يكون مشروع دولة ويبقى هم وزارة الثقافة إنقاذ أفلامنا السينمائية عشان ما يمرش الزمن ونندم أننا مش عارفين نعرض الأفلام دي لأن ليها عمر افتراضي وبتتحلل، ده ملمح مهم جدا وأتمنى أن تنضبط جداول العروض.. المسابقات قوية وفي بعض المراهنات على بعض الأفلام لكن يظل هناك فريق عمل يقوده أمير رمسيس استحوذ على أفلام مهمة جدا في ظروف كلنا نعلم مدى صعوبتها“.

أكمل “الشناوي“: “النهاردة عشان نجيب أفلام الأمور مش بس مجرد أنك بتختار فيلم دي فيها قدرات مادية أيضا فالحقيقة أن في إنجاز على هذا النحو، وأتمنى أن يعود مهرجان القاهرة للشارع أكتر ويعود الشارع إليه أكتر زي زمان، لازم نرجع تاني أن دي أفلام للناس“.

أشاد “الشناوي“ بكاتب فيلم “19 ب“، لافتا: “أحمد من الجيل الجديد اللي فعلا واعي جدا وعمل أفلام مهمة جدا زي (مايكروفون) و(فرش وغطا) و(ليل خارجي) وغيرهم، وهو مش أول مرة يشترك في مهرجان القاهرة ودايما أفلامه بتحصل على جوائز.. أنا عندي أمل أن هذا الفيلم يحصل على أكثر من جائزة منها لسيد رجب“.

استطرد: “كله على الريد كاربت كان أقرب لحالة الاحتشام اللي قصدها حسين، وأنا رأيي الشخصي أن الفنان المصري محتشم بطبعه ومش محتاج لحد يقوله يحتشم.. أنا رأيي أن كل حد مسئول عن نفسه ودول فنانيين كبار وفاهمين يلبسوا إيه“.

طارق الشناوي
طارق الشناوي: الفنان المصري محتشم بطبعه