شاشة

حمو بيكا: مصطفى كامل أب لينا

أعرب مطرب المهرجانات حمو بيكا، عن سعادته، باجتماع الفنان مصطفى كامل بهم، موضحا أن أغانيه ستطرح على المصنفات الفنية قبل طرحها التزما بقرارات نقابة المهن الموسيقية.

أضاف بيكا خلال مداخلة هاتفية في برنامج”مصر جديدة” وتقدمه الإعلامية إنجي أنور عبر شاشة etc”: “أنا أسعد إنسان في حياتي النهاردة، النهاردة حسينا أن لينا وجود، وأن في حد معانا، وأنا حسيت أن مفيش حد هيستغلنا، ولا إرهاب، إحنا حسينا بالأمان وأن في حد في ضهرنا وأب لينا”.

نرشح لك: حسن شاكوش: “دفعت فلوس لعضو مجلس نقابة سابق عشان أشتغل”

أشار: “إحنا معاه وعمرنا ما هنكون ضده، هو اللي احتوانا.. أنا ممكن أعمل أي حاجة عشان أشتغل، وقبل الأغنية ما تنزل تروح المصنفات أخد عليها موافقة الأول، ومفيش حاجة اسمها مهرجان هي دلوقتي الأغنية”.

من جانبه قال الفنان مصطفى كامل، إن نقابة المهن الموسيقية ستدعم حمو بيكا في قضيته ضد عضو مجلس نقابة المهن الموسيقية السابق، موضحا:”أنا اتقال لي بلاوي سودة الناس دي اتمارس عليها كل القهر والترهيب الابتزاز، يا تجيب يا مفيش”.

 

في نفس السياق، أعلن الفنان مصطفى كامل، نقيب المهن الموسيقية، خلال الاجتماع الخاص اليوم بشأن مطربي المهرجانات، بالسماح لمطربي المهرجانات بالغناء خلال الفترة المقبلة تحت شعبة الأداء الصوتي.

قال مصطفى كامل إن جميع مطربي المهرجانات يمارسون المهنة، وذلك بعد الإمضاء على إقرار يضمن عدة شروط وهي:

التوقف عن جميع الألفاظ الخارجة للذوق العام والبذيئة.

الغناء برفقة فرقة موسيقية مكونة من 12 عضوا عاملا.

أخذ موافقة من النقابة لممارسة العمل بالخارج.

ومن يخالف هذة القرارات سيمنع من الغناء خلال فترته النقابية، ووافق على تلك الشروط كل مطربي المهرجانات الذين حضروا الاجتماع الخاص بشأن ملف المهرجانات منهم حسن شاكوش، وحمو بيكا وعصام صاصا، وشحتة كاريكا، وعنبة، وأورتيجا.

وقال المطرب حسن شاكوش خلال الاجتماع، إن هناك موضوع لا بد التحدث عنه، موضحا: “وهستغل الموقف دلوقتي وأقول إننا نساعد الموسيقيين المرضى واللي قاعدين في البيت، ويطلعلهم جزء ولو بسيط حتى لو جنيه”، واعتذر شاكوش لشعبة عازفي الإيقاع قائلا: “حقكم عليا”.

ورد عليه مصطفى كامل قائلا: “مشكور جدا بس ده ميتقالش كده على العلن، فيه صندوق تبرعات وإعانات، إحنا مبنشحتش من حد”َ.

أوضح” كامل”، أن هناك شعبتين في النقابة الأولى شعبة مطرب شعبي جيد، وشعبة أداء صوتي يتم تجديدها ربع سنوي، لافتا إلى أنه لا بد من احترام الجمهور والذوق العام.

أشار: “مفيش حاجة تاني اسمها مهرجانات، وأي شخص يخالف آداب المهنة مش هيشتغل تاني ولا بد من احترام الذوق العام، مفيش عنوان أغنية يتكتب تحتها مهرجانات”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock