خالد الجندي: الأعمال الفنية حاليا موجهة عن قصد لإفساد المجتمع

هدير عبد الوهاب

تحدث الشيخ خالد الجندي عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، عن التغيرات التي طرأت على المجتمع وخاصة المرأة بسبب تأثير الأعمال الفنية عليها.

نرشح لك: خالد الجندي: المثليون ليس لهم حقوق خاصة عند الشيوخ

أوضح “الجندي” خلال برنامجه “لعلهم يفقهون” اليوم الخميس على قناة “dmc”، أن أركان الإسلام تمنعك من المباح لتهذيب الروح وحماية النفس من المهالك، قائلا: “فلسفة منع من المباح تمارسها عليك أركان الإسلام للتقليل من استغراقك في الملذات والشهوات”.

أردف أن الأعمال الفنية الحالية ليست محض صدفة وأنها موجهة عن قصد لإفساد المجتمع، مضيفا: “في الأول المرأة كانت محتشمة ومغطاه وفي حالة وقار.. بدأوا يكشفوا وشها وبعد كدة كشفوا شعرها وبعد كدة كشفوا دراعاتها وبعد كدة لبسوها هدوم ملزقة وبعدين اقنعوها بحالة الاستقلال والحرية الكاملة ليها.. وتبدأ إنها تخالط وتسافر وتروح أماكن تخطتلط فيها بالرجال من غير رابط.. وبعدين دخلوها على مسابقة ملكات الجمال وبعد كدة دخلوها في الشواطيء والتفنن في لبس المايوهات أمام الأجانب وبعد كدة قاموا بإقناعك أن المايوه التي تلبسه هذه المرأة هو الحضارة والتستر في هذا المكان نوع من أنواع “الفلحنة” والجهل والتخلف.. ده إللي سوقوه.. وبالتالي بقى في أماكن الحضور فيها مقتصر على مرتديات المايوه وبدأوا يدخلوها في مهرجانات فنية”.

تابع: “بدأت العلاقات الزوجية تنهار.. وبدأوا يدخلوا على ما يسمى بالجواز العرفي وبعدين بقوا يشجعوا على وجود صداقة ويزرعوا في نفس البنت إن عادي لما تصاحب وتخرج مع الولاد.. والمرحلة إللي بعديها بابي أنا رايحة ابات عند واحد صحبي والكلام ده بدأوا يسوقوه في بعض الأعمال الفنية.. ياجماعة ماتفتكروش إن الكلام ده جاي صدفة أو حسن نية أو خطأ فني أو الممثل مكنش واخد باله.. الممثل والمخرج والمنتج الطقم مع بعضه نازل أصحاب رسالة.. احنا لما بنتكلم بيقولوا علينا داعشيين ومتخلفين ورجعيين”، مشيرا إلى أن “الكثير من الشيوخ يلوذ بالصمت: :والتاني بيمسك العصا من النص عشان مايزعلش حد”.

واختتم كلامه قائلا: “لعن الله قوما ضاع الحق بينهم وده الفرق بين برنامجنا وأي برنامج تاني.. احنا بنتكلم كلام رجالة وكلام ناس بتتقي الله”.