خبر

الرئيس: كل إساءة لمسؤول هي صدقة جارية

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال افتتاح مشروع “مستقبل مصر” للإنتاج الزراعي، على أهمية ما تقوم به الدولة من مجهود في المشروعات القومية التي تم تنفيذها وتعمل عليها الدولة.

قال الرئيس: “اللي بيحصل كبير قوي يا مصريين، من فضلك متتكلمش وأنت حاطط رجل على رجل في موضوعات لم يتم دراستها من المسؤولين كويس جدا، متاخدش حتة وتسيب حتة.. في ناس بتقول كنتوا خلوا الأولوية للتعليم، فأنا بقول المصريين كانوا هيستحملوا معايا دا؟ وتبقى كل موارد الدولة المحدودة تحطوها للتعليم رغم أهميته، لكن مفيش بشر هيتحمل تبعات دا”.

نرشح لك: أحمد موسى: الرئيس السيسي ينسف كل أخطاء الماضي

في سياق آخر، أوضح أهمية الحوار الوطني، مردفا: “أنا بطبيعة الحال بحب أسمع وأتابع.. وأنا لسه في الحوار الوطني قدامنا كلام كتير وهنتكلم وهنسمع.. الملف ذاكره كويس قبل ما تتكلم فيه والبيانات متوفرة وموجودة على مواقع الحكومة ورئاسة الجمهورية بالتفصيل.. وتقول أنا شايف كذا كذا بالعلم والتخطيط وأنا محتاج أسمع دا ومش أنا بس الحكومة كلها، لكن من فضلكم متفرغوش مجهود عمل كان فيه فضل كبير من ربنا على مصر.. وخايف نكون بنجحد على كرم ربنا علينا”.

أضاف: “مفيش كلمة هتتكتب إلا صاحبها هيتحاسب عليها مش مني، من ربنا، إذا كنتوا مؤمنين إن فيه ربنا.. اللي بيكذب وبيقول الإفك ربنا هيحاسبه إذا كان مؤمن إن فيه ربنا.. وكل مسؤول بيتم الإساءة ليه بالكذب، دي صدقة جارية.. يعني أعراض الناس اللي بيساء ليها هتبقى صدقة جارية، والمسؤول دا لما يقابل ربنا هيلاقي أجرها”.

الرئيس السيسي

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock