نهاد أبو القمصان تعرض فرصة عمل على "معلمة المنصورة"

قالت نهاد أبو القمصان، رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة، إنها تقدم فرصة عمل جديدة لمعلمة المنصورة بمكتبها، تعويضا عما حدث لها بعد انتشار الفيديو.

تابعت “نهاد” خلال فيديو نشرته عبر صفحتها الرسمية على فيسبوك “حكايات نهاد”: “عاوزة أوجه رسالة لمدرسة المنصورة أية، إحنا منتظرين حضرتك عندنا في المكتب لو قبلتي لأننا محتاجين مراجعة لغة عربية، لأن وزارة التربية والتعليم اللي مفضيتش تعلم وفضيت تحقق معاكي.. بيجيلي كل يوم خريجين من كل الكليات مبيعرفوش عربي، وده عرض عمل مش فض مجالس”.

نرشح لك: بسبب فيديو الرقص.. طلاق “معلمة المنصورة”

أضافت: “وهاتيلي معاكي عقد وزارة التربية والتعليم، عشان نشوف هما خدوا الموقف ده معاكي بناءا على إيه.. وكمان نشوف مين اللي نشر النشرة دي عشان نبلغ عنه في مباحث الإنترنت، والمحكمة بقى اللي تقولنا اللي نشر هو اللي مجرم ولا اللي رقص؟ وإيه قواعد الرقص المظبوطة؟”.

أردفت: “ثانيا اللغة اللي بتتكلمي بيها مع الإعلام مش عجباني، مفيش حاجة اسمها خربوا بيتي.. اسمها كشفوا البيوت، كلنا لازم نمر بأزمات في حياتنا لازم نقف مع بعض وندعم بعض ولو غلطنا نتحاسب بعدين.. المشكلة مش فيكي المشكلة في إن البيت من البداية كان ضعيف”.

يشار إلى أنه تم إحالة معلمين بينهم آية التي حصلت سابقا على لقب المعلمة المثالية إلى النيابة والتحقيق معهم بسبب تداول فيديو لهم وهم يرقصون خلال رحلة نيلية.

وقرر وكيل وزارة التربية والتعليم في الدقهلية، علي عبد الرؤوف، إحالة 5 معلمين بإدارة غرب المنصورة التعليمية للنيابة الإدارية، بعد التحقيق معهم بالشئون القانونية بالمديرية لقيامهم بالرقص على مركب نيلي أثناء رحلة نظمتها نقابة المعلمين بغرب المنصورة.

وقالت آية يوسف، المعلمة التي ظهرت خلال مقطع فيديو وهي ترقص على أغنية شعبية على مركب نيلي أثناء رحلة نظمتها نقابة المعلمين بغرب المنصورة، وظهر في الفيديو عدد من المعلمين الآخرين الذين يرقصون أيضا، إن زوجها طلقها بعد انتشار الفيديو مع ما تبعه من ضجة في أوساطها المهنية والعائلية.

بررت “يوسف” في تصريح خاص لـ”العربية.نت”، رد فعل زوجها هذا، معتبرة أنه تصرف طبيعي بسبب ما سمعه بعد الواقعة.

أضافت أن الفيديو تسبب في خراب منزلها وتدمير حياتها، متسائلة عن الذنب الذي ارتكبته لتواجه هذا المصير.

كما ناشدت الجميع تركها وشأنها بعدما خسرت حياتها الزوجية ووظيفتها بسبب الفيديو، مؤكدة أنها خسرت كل شيء جميل بسبب تصرف غير أمين صدر عن شخص كان معهم في الرحلة.

أيضا، أكدت أنها لن تسامحه على الإطلاق، لما سببه لها من أذى وضرر سيلاحقانها حتى نهاية العمر.