شاشة

شريف عامر: ضعف التعليم سبب انتشار كليب “شيماء” وليس برنامجي

محمد هيثم

رد الإعلامي شريف عامر، على الانتقادات التي تعرض لها بعد حلقته مع صاحب كليب “شيماء”.

قال “عامر” خلال تقديمه برنامج “يحدث في مصر“، مساء الثلاثاء، عبر شاشة “mbc مصر”: “في خلال الكام يوم اللي فاتوا حصلت عاصفة كبيرة جدا من ردود الفعل بخصوصي وبخصوص صاحب شيماء وممكن نلخص ردود الفعل لثلاث فئات.. الأولى مشاهد ومشاهدة عاتبين علينا بشكل حقيقي وصادق، يعتبرون أن البرنامج أهم أو أفضل من صاحب شيماء، حقكم علينا الاحترام والتوضيح، أشكركم على ذلك ولكني أختلف معكم”.

نرشح لك: بعد انتقاد حلقته مع صاحب مهرجان “شيماء”.. نقاط للنقاش من شريف عامر

تابع: “الفئة الثانية يعتبرون أننا موجهين وأصحاب أجندات، وجزء من المؤامرة الكونية الكبرى، وهؤلاء سنرد عليهم ونحاول إقناعهم، والملاحظ أن الأغلبية لم تتابع أو تشاهد وكانت العواطف أو الانفعال قبل السؤال والتدقيق في ما قولناه أو فعلناه.. الفئة الثالثة بقى هما أصحاب الأجندات بجد، وأصحاب الهوى والمصالح الضيقة جدا، وأنا عارف أنها الفئة الأقل، في رسالة بسيطة جدا ومباشرة عايز أقولها للفئة دي لا تتصورا أن الصمت أو الهدوء أو العقل الهادئ ضعف”.

أشار: “الفئتان الأولى الثانية هما اللذان أدين لهما بالشرح والرد وأن أقدم لهما جميع المعلومات، نحن لا نعلم ماذا يفعل الـ 100 مليون مصري، نحن إلى الآن نتصور أن شاشة التلفزيون هي الأهم والأكثر تأثيرا”، تابع: “لو أنا بتحكم في ضيوفي وبختار بهوايا الشخصي هتزعلوا مني جدا وهبقى ممل جدا جدا”.

أوضح: “ليه شيماء وصاحب شيماء تحولوا إلى ظاهرة، لأن إحنا معترفين أن عندنا تعليم ضعيف ولو معترفناش أن إحنا عندنا تعليم ضعيف، مكنش في رجل يجلس على رأس الدولة اسمه رئيس الجمهورية بيحاول يطور التعليم ضمن مشروع قومي، زي ما قولتلكم لو التعليم بخير مكنتش اتحولت حالة لتيار”.

أكمل: “أنا أعزم في بيتي اللي يعجبني اختار اللي أقعد معاه بعد ما أخرج من الاستوديو ده، لكن طول ما إحنا اسمنا يحدث في مصر ممكن ومطلوب وبالعكس واجب علينا التعامل مع كل الظواهر والأمور والموضوعات، ممكن متبقاش مهمة لحضرتك، متبقاش عاجبة حضرتك، لكن ممكن تبقي مهمة عند ناس ثانية إحنا 100 مليون”.

تابع: “المصريين بيقعدوا 7 ساعات يوميا على الإنترنت، و3 ساعات في اليوم على مواقع التواصل الاجتماعي، ولا هي شغل ولا هي بحث، والقاهرة هي المدينة رقم 3 في العالم اللي فيها أكبر عدد من مستخدمي الفيس بوك النشطين”.

أردف: “برنامج يحدث في مصر مش هو اللي شهر صاحب شيماء ولا أختار أنه يروج له، في 40 مليون مصري كل يوم بيدخلوا على اليوتيوب، التلفزيون مش هو اللي بيشهر أو بيروج”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock