رسالة الرئيس للمصريين بشأن أزمة سد النهضة

رسالة الرئيس للمصريين
وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، رسالة إلى المصريين فيما يتعلق بشأن القلق بقضية “سد النهضة”، وذلك خلال انطلاق المؤتمر الأول لمبادرة “حياة كريمة“.

قال “الرئيس: “القلق مشروع فيما يخص موضوع المية.. عايزين كلنا نهر للشراكة وللخير ومش عايزين الخير دا لينا لوحدنا عايزينه للكل، قولنالهم إحنا معاكم ومستعدين نتعاون معاكم في كل رفاهية الشعب السوداني والإثيوبي دا كان توجهنا”.

نرشح لك: رئيس الوزراء يوضح أهداف مبادرة “حياة كريمة”

أضاف: “عمر أبدا ما يكون في تصورنا الهدم والتخريب، كان كلامنا دايما نتعاون وننقل خبرات، بس محدش يقرب من المية بتاعة مصر. مصر أبدا مكنتش بتسعى للتهديد أو التدخل في شؤون الدول، وزي ما قولنا هنقبل التنمية اللي هتخرج للأثيوبين مع التأكيد على أنه لا مساس بالمية الخاصة بمصر”.

 أردف: “كنا نسعى لاتفاق ملزم للدول الثالث ومن هذا المنطلق تحركنا في مجلس الأمن، حتى تحظى القضية باهتمام دولي، كل شيء مترتب”.

استكمل: “نقول للآخرين أنتوا تعيشوا وإحنا نعيش ومصر دولة كبيرة، ولا يليق بنا أن نقلق أبدا، لما بلاقي في مبالغة في القلق بقول مش كده، مستقبل البلاد مش بالكلام بالعمل، لازم نكون كلنا على قلب رجل واحد”.

اختتم: “تعالوا نعمل اتفاق قانوني ملزم يحقق تنمية لينا كلنا ونعيش كلنا في سلام وتنمية بعيدا عن أي شكل من أشكال التهديد”. مردفا: “عشان أي حاجة تحصل لمصر لازم أنا والجيش نروح.. وبقولكم كلمة بتقولوها كتير بلاش هري يعني، القلق مشروع لكن لا يليق بكم”.

عيد الأضحى 2021