محمود سعد عن "خلي بالك من زيزي": عملوه بدقة علمية ممتازة

علق الإعلامي محمود سعد على مسلسل “خلي بالك من زيزي” الذي عرض في رمضان الماضي، وتناول متلازمة فرط الحركة ونقص الانتباه (ADHD).

قال “سعد” خلال برنامج “باب الخلق” المذاع على شاشة النهار ويقدمه الإعلامي محمود سعد، إن الكاتبة الجميلة مريم نعوم بمشاركة ورشة كتابة والمخرج كريم الشناوي والفنانة أمينة خليل والفنان محمد ممدوح شاركوا في مسلسل “خلي بالك من زيزي”.

نرشح لك: مخرج “خلي بالك من زيزي” يبحث عن طفل ألبينو


أوضح أن المسلسل أثار قضية مهمة جدا، قائلا: “مرض يعني مكتشف من سنين قريبة، من 20 سنة متشخص، اللي هو فرط الحركة، بدأ يتكلم عن ده والحقيقة عملوه بدقة علمية ممتازة، وقبل كده فيه مسلسلات كتير دخلت في مناطق فيها طب وفيها علم وعملوها بشكل رائع”.

أردف: “مريم نعوم مع كريم ومع أمينة ومع ممدوح وكل الممثلين اللي في المسلسل، بدأت الناس لما تشوف الحكاية دي وعرفوا المرض في المسلسل، بدأت تسأل السؤال المهم، هو الولد شقي والبنت شقية، ولا هو عيان عنده المرض ده؟ ما هو الفرق بينهم شعرة، ممكن يكون صعب جدا على الأسرة إنها تشخص، فأيه الفرق بين الاتنين دول، بين إنه مرض وإن ده مجرد شقاوة، وازاي نتعامل معاه؟”.

اختتم: “اتاري المسألة دي فيها علم وفيها دراسات معمولة جوة وبرة في كل حتة، والأمر يحتاج إلى انتباه طبي لكل أب وكل أم، إن فيه فرق بسيط بين إن الولد أو البنت شقية أو عندهم مرض تستطيع الأسرة إنهم يعالجوه بحيث ميضطرش يدخل في سكة الطبيب اللي هيدي أدوية، إحنا بنشكر كل صناع هذا المسلسل على إثارة قضية هذا المرض”.

يذكر أن مسلسل “خلي بالك من زيزي” بطولة أمينة خليل، ومحمد ممدوح، بيومي فؤاد، ونهى عابدين، وصبري فواز، وعلي قاسم، وأسماء جلال، وصفاء الطوخي، وسلوى محمد علي وعدد آخر من الفنانين، وتأليف ورشة كتابة مريم نعوم، وفكرة منى الشيمي، وسيناريو وحوار مجدي أمين ومنى الشيمي، وإخراج كريم الشناوي.

العمل تدور أحداثه في إطار كوميدي اجتماعي حول فتاة اسمها “زيزي” تجسدها أمينة خليل، وتقع في مواقف صعبة ولكن بشكل كوميدي.