مؤسسة "أكفل طفل": الأطفال مكانها المنزل وليس الشارع أو دار الأيتام

روت رشا مكي، مؤسس مبادرة “أكفل طفل في بيتك”، بداية فكرة المبادرة، وقالت إنها كانت تتمنى الإنجاب في بداية زواجها، مضيفة أنها وزوجها كانا يعرفان أنها لن تنجب.

تابعت “مكي” خلال لقائها مع برنامج “حياتك أحلى” المذاع على شاشة النهار وتقدمه الإعلامية سالي فؤاد، أنها بدأت في إجراءات كفالة طفل، مضيفة أن الإجراءات كانت طويلة جدا حتى أنها استغرقت عام حتى حصلت على الموافقة.

نرشح لك: شاهد.. أنغام مع نجليها في فيديو كليب “ودوني عند أمي”

ذكرت أنها تكفل طفل يدعى مصطفى وكان عمره 4 أيام في أو مرة رأته، وأنه ابنها وغير حياتها بالكامل، مضيفة أنها مؤمنة بأن الطفل مكانه المنزل وليس الشارع أو دار أيتام لذلك ستظل وراء هذا الحلم حتى يصل كل طفل لأسرة ترعاه وتحبه ويعيش معها كابنها.

استكملت: “اللي بنحاول نوصله للناس، إن ولادنا هما ولادنا، سواء كانوا ولادنا بيولوجيا أو بالكفالة، الحكومة محتاجة تبصلهم أنهم ولادنا وتديهم كل حقوقهم، وفي نفس الوقت المجتمع نفسه، فيه برامج كتير رافضة إن هي تحط صور ولادنا علشان شايفين إنهم يتامى، إحنا عايزين نغير ده، إن أطفالنا هما أولادنا”.

أشارت إلى أنها تعرضت للهجوم في بداية تجربتها لأنها كانت تنشر صور ابنها مصطفى على مواقع التواصل الاجتماعي وفي البرامج، مضيفة أنها لو لم تفعل ذلك لم يكن يعرف الناس أنهم أسرة طبيعية.

أردفت: “إحنا عايزين نغير المجتمع هو بيبص للموضوع إنه حرام، هو مش حرام، إحنا مش بنقول عليه تبني، هو اسمه كفالة، الفرق بين التبني والكفالة حاجتين، إن أولادنا مبيورثوش، بس فيه طريقة لتأمين مستقبله زي فتح حساب ليه في البنك أو تشتريله شقة أو عربية أو أي حاجة، ومبياخدش اسمنا الكامل”.