أحمد مالك: بعد رفضي في 20 تجربة أداء عالمية أصلحت أخطائي

دنيا شمعة

قال الفنان أحمد مالك، إنه سعيد بردود الأفعال العالمية والمصرية على تجربته العالمية الأولى، مؤكدًا على أنه متعطشًا لتقديم المزيد للجمهور.

تابع “مالك” خلال لقائه مع برنامج “معكم منى الشاذلي”، اليوم الأربعاء: “كنت أول مرة أشوف الصناعة الدولية للسينما بتتم إزاي، عملت حوالي ٢٤ تجربة أداء مختلفة واترفضت.. بس عند الرفض رقم ٢٠ بدأت أدرك قيمة الرفض دة وأهميته في إني أصلح أخطائي”.

نرشح لك: أحمد مالك: كنت مرشحًا لأداء بطولة “علاء الدين” والفيزا منعتني


أضاف: “أنا لما قبلت الدور مكنتش عارف إنه بطولة لحد ما مسكت السيناريو وقريته.. وكان بيساعدني زمايلي في ورش التمثيل زي كريم قاسم وسارة عبد الرحمن وعمرو عابد”.

أردف: “المخرج هو اللي اختارني وعن طريق الصدفة البحتة.. عمل سيرش على جوجل عن ممثل من الشرق الأوسط وطلعله مشهد من مشاهدي في لا تطفئ الشمس وبعدها تواصل مع الشركة المنتجة وهما اتواصلو مع وكيل أعمالي خارج مصر وهو بلغني”.

استكمل: “سعيد بالتجربة جدًا ومكنتش عاوز أقول عالمي وبتاع من أول عمل ليا.. بس أنا كدة اكتفيت منها واحتفيت بيها بما فيه الكفاية في فينيسيا والجونة.. وعندي عطش أقدم أكتر بقا سواء هنا أو برا أو على المسرح قدام 3 أشخاص حتى”.

كما كشف “مالك” أنه يحضر لـ 4 مشاريع جديدة أبرزها فيلم “كيرة والجن” مع الفنان أحمد عز والفنان كريم عبد العزيز، ومسلسل يجمعه بمعظم مواهب جيله كالفنانة تارا عماد والفنانة هدى المفتي والفنان خالد أنور.