دعاء فاروق ترد على فبركة اتصال سيدة اعترفت بـ"عمل سحر لزوجها"

دنيا شمعة

ردت الإعلامية دعاء فاروق على الجدل المثار؛ حول مداخلة السيدة التي اعترفت بأنها أجرت سحرًا لزوجها في مداخلة مع برنامجها “اسأل مع دعاء”، مشيرة إلى أنها لم تتوقع هذا الكم من ردود الفعل.

كتبت دعاء عبر حسابها على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”: “منهم من قال وهو متأكد أوي أننا فبركنا المكالمة، وهو الشيء الذي لم يحدث وربنا شاهد على صدقي.. ثم أنا مهما كنت مؤلفة جبارة مش هعرف أعمل السيناريو الجبار المذهل ده، طب كنت طلعتها ندمانة طيب عشان الموضوع يطلع دراماتيكي مؤثر.. إنما ده قلب بموجة كوميدي”.

نرشح لك: متصلة لبرنامج “اسأل مع دعاء”: “عملت سحر لجوزي”

أضافت “بخصوص الريأكشنات.. أنا مش فاهمة هي كان فيها إيه عشان يبقى فيه كم ردود الفعل اللي حواليها دي.. لدرجة أن الناس عملتها استيكرز وإيموچيز وصحيت لقيت كله باعتهالي.. متشكرين على الاهتمام بالحلقة اللي تعدت الـ7 ملايين مشاهدة في أقل من يومين”.

أنهت كلامها بنداء للمتصلة “أم محمد”، قائلة: “يا رب تتوبي بجد لأن لو موصلكيش بعد كل ده أنك عاملة مصيبة سودا ولازم تندمي ندم عمرك.. يبقى الناس عندهم حق يشنوا عليكي وعلى اللي زيك كل الهجوم ده”.

View this post on Instagram

لم أكن اتخيل كل ردود الأفعال اللي جت علي الحلقة اياها بتاعت السحر للست اياها منهم من قال وهو واثق قوى اننا مفبركين المكالمة .. وهو الشيء الذى لم يحدث وربنا عالم ويحاسبني علي مدى صدقي من عدمه .. ثم انا خيالي مهما كان واسع ومؤلفة جبارة مش هعرف اعمل السيناريو الجبار المذهل ده .. كنت اطلعها نادمانة طيب عشان يبقي الموضوع دراماتيكي مؤثر … ده قلب موجة كوميدي والناس ضحكت عليه وعملوا نكت وافيهات اكتر من العظة اللي المفروض ياخدوها … اما بخصوص الريأكشنات 🤔🤨😃😯 فانا مش قادرة افهم هي كان فيها ايه عشان يحصل كم ردود الأفعال الرهيب حواليها بالشكل ده … لدرجة ان الناس فرغوها وعملوها ستيكرز وايموجيز وصحيت لقيت كل الناس باعتينهالي… مشكرين علي كل هذا الاهتمام بالحلقة اللي تعدت السبع ملايين مشاهدة في أقل من يومين … الغريب هو كمية القصص الحقيقية من ناس اعرفهم شخصيا اللي اتعملهم سحر وبعتوا حكوا لي وقائع عجب العجاب … شكلنا هنكمل الملف ده لان فيه مصايب كتير… اخيرا نداء لام محمد يا رب تتوبي بجد… لان لو موصلكيش بعد كل ده انك عاملة مصيبة سودا ولازم تندمي ندم عمرك يبقي الناس عندهم حق يشنوا عليكي وعلي اللي زيك كل الهجوم ده …

A post shared by Doaa Farouk (@doaafarouk) on

الجدير بالذكر، أن المداخلة الهاتفية المقصودة، انتشرت منذ السبت الماضي، على مواقع التواصل الاجتماعي، إذ اتصلت سيدة تُدعى “ام محمد” ببرنامج “اسأل مع دعاء”، المذاع عبر شاشة “النهار”، قائلة إنها “عملت سحر لزوجها”.

أوضحت المتصلة أنها أخذت زوجها من زوجته الأولى، واستمر زواجهما مدة 5 سنوات، إلى أن وقع انفصال مفاجئ قبل 6 أشهر، مشيرة إلى أنها كانت تريد تفعيل السحر مرة أخرى وذهبت للرجل الذي صنعه لها، فأخبره أن مفعوله زال من عند الله.