تامر أمين عن حنين حسام: " يتقرص ودنها وتعرف إن الله حق"

علّق الإعلامي تامر أمين على قرار رئيس جامعة القاهرة بإحالة الطالبة حنين حسام إلى التحقيقات، لقيامها بسلوكيات تتنافى مع الآداب العامة والقيم والتقاليد الجامعية، وذلك قبل أن تلقي قوات الداخلية القبض عليها أمس الأثنين.

أكد “أمين” في برنامج “آخر النهار” المذاع عبر قناة النهار، إنه يتمنى أن يطبق القانون معها بمنتهى الحسم، وتأخذ عقابها بجدية، قائلا: “يتقرص ودنها وتعرف إن الله حق.. وتتعاقب عقاب مبخليهاش تفكر ترجع للسكة دي تاني، بس مع الحفاظ على مستقبلها لأن اكيد عندها أب وأم دلوقت زمان قلبهم عليها وصرفوا عليها وكبروها.. البنت صعبانة عليا ومعتبرها زي بنتي”.

وأوضح أن “حنين” أخطأت خطأ كبيرا بدعوتها للفتيات بأن يدخلن على أحد المواقع ويقمن بفتح الكاميرا والحديث مع الرجال، وتكوين صداقات معهم، مقابل أموال، مضيفا: “دي دعوة مبتذلة أوي.. طبعا تعرضت حنين لهجوم شرس، والناس عندهم حق.. أنا مش فاهم ازاي بنوتة صغيرة جميلة تطق في دماغها الطقة دي .. يعني ايه بنت تطلع وتفتح الكاميرا وهدفها تجذب الزجالة ايه الابتذال ده.. ملعون ابو النت لو هو ده السكة اللي فاهمين إنه معمول عشانها النت”.

تابع: “لكن البنت طلعت بفيديو عيطت فيه بسبب الهجوم.. صعبت عليا وهي بتبكي ومنهارة.. لكن ما هي برضو غلطت بالدعوة اللي عملتها.. أنا مضايقني إني مش قادر أسامحها كاملا رغم إنها تستحق الشفقة والعطف لكنها معتذرتش في النهاية عن اللي قالته”.

نرشح لك: شاهد.. الفيديو الذي تسبب في اتهام حنين حسام بارتكاب أعمال منافية للآداب