الرئيس: قرارات الإصلاح الاقتصادي كسرنا بها مصيدة العَوَز - E3lam.Com

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن خلق مساحات وقنوات اتصال فعَّالة بين الدولة والشباب هو ما يسعى إليه الجميع، فلا تحضرنا مصالح خاصة أو انتماءات ضيقة في تجماعتنا، لذا يجب الحفاظ على هذه الوحدة والحرية في الآراء، وعلى الوطن وما يحققه من نتائج إيجابية.

أضاف الرئيس خلال حفل ختام فاعليات اليوم الثاني للمؤتمر الدوري الرابع للشباب، والذى أقيم بالإسكندرية، أننا استطعنا _نحن المصريين_ أن نجابه التحدي ونعبر بأمتنا نحو المستقبل، لأن هذا الوطن يواجه تحديات كبيرة وخطيرة في آن واحد، ولا بد من التكاتف لمواجهتها.

تابع الرئيس قائلاً: “قبل ما اختم كلامي المؤتمر المرة دي ناقش موضوعين ف منتهى الأهمية، هما الاصلاح الاقتصادي والدولة الفاشلة ده وجه تاني.. وكأن الموضوعين بيقولوا للمصريين في ارتباط بينهم.. مصيدة العوز اللي بيحاولوا دايما يحطونا فيها.. اللي هيترتب عليها ضياع التعيم والمستقبل وإفشال الدولة اللي هيؤدي لمزيد من العوز تاني.. عشان كده كان لازم نكسر المصيدة وناخد قرارات الاصلاح الاقتصادي الصعبة.

شدد الرئيس على أنه يطالب الإعلام بالاهتمام بهذين الموضوعين، وعمل إسبوع كامل لمناقشتهما، معلّقًا:” لازم نهتم بـ ده.. أنا عيني كانت شايفه مخططات اسقاط الدولة ومحاولات إفشالها من 2011، ومحدش يقف قدام مخطط بالشكل ده غير شعب كامل وواعي”.