هل ظهور جزء من الشعر والرقبة يلغي أجر الحجاب؟.. مصطفى حسني يجيب

أجاب الداعية مصطفى حسني على متابعة، تتساءل هل ظهور جزء من الشعر والرقبة من الحجاب يجعل الأجر على ارتداء الحجاب لا يحتسب وهل من تفعل ذلك مثلها مثل التي لا ترتدي الحجاب؟

أجاب "حسني" عبر مقطع فيديو على حسابه الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام، وقال: "لاء طبعا فاتقوا الله ما استطعتم، الحجاب إن البنت كل جسمها يتغطى فلا يظهر إلا تدوير الوجه والكفين".

نرشح لك: ما هو علاج الغضب؟.. رمضان عبد المعز يجيب

تابع: "فبناتنا لما حتة من الشعر أو الطرحة بتوقع والرقبة بتبان وحتة من الودن بتبان بالحلق ده تقصير لكنك مجتهدة في الفريضة".

ذكر: "الجرأة في إن يقولك طبعا مش محجبة، لاء استني بس واحدة واحدة، دي جرأة وحكم على الخلق قاسي جدا أنتي حاولتي تغطي جسمك كله وجيتي في حتة وحصل تراخي إن يبان حتة من الحتت اللي ربنا قال إنها تتستر".

اختتم: "فربنا يتقبل منك ويعينك على أنك ساترة كل جسمك والحتت المتبقية دي حرام أنها تبان فغطيها وربنا يغنيكي بفضله عمن سواه، لكن زي اللي مخدتش الخطوة خالص، لاء ده كده تجني على حضرتك".

@mustafahosnyofficial_ الحجاب #من_أسئلتكم #لايف_السبت #مصطفى_حسني #MustafaHosny #مصطفى_حسنى #مصطفي_حسني #mustafa_hosny #mostafahosny #mostafa_hosny #moustafahosny #moustafa_hosny ♬ original sound - Mustafa Hosny مصطفى حسني