داليا البحيري: "سعيدة أن ماكدونالدز فاضي"

عبرت الفنانة داليا البحيري عن سعادتها بفكرة المقاطعة بعد أحداث الحرب على غزة، وبوعي ابنتها وأصدقائها عن القضية الفلسطينية.

كتبت "البحيري" عبر حسابها على موقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام": "أنا حقيقي سعيدة جدًا، كل لما أعدي من قدام ستاربكس ولا ماكدونالدز وألاقيهم بينشوا، بحس كده بانتصار، وفرحانة أوي ببنتي وأصحابها اللي بقوا واعيين وفاهمين".

نرشح لك: شاهد.. تعليق رضوى الشربيني على مجزرة مدرسة "الفاخورة"

تابعت: "بكلم كيمي امبارح كانت مع أصحابها، لقيتها بترد عليا وهي بتغني أنا دمي فلسطيني فلسطيني، كماكيمو اللي بتسمع تايلر سويفت تخيلوا؟ شكرًا غزة".

أضافت: "اللي زعلان ومتضايق من بوستاتي عن غزة وعن فلسطين في حاجة اسمها (take a break) عشان ما أعكرش عليك صفو حياتك في اللالا لاند، وممكن كمان تعملي إلغاء صداقة لطيف برضه، ده تل أبيب ذات نفسها يا مؤمن فيها مظاهرات ضد اللي بيحصل في غزة، ده غير المظاهرات في كل عواصم العالم".

أردفت: "ده الأمريكان ذات نفسهم مقاطعين ماكدونالدز وستاربكس وشيبسي وبيبسي وغيرهم منتجات تانية كتير اللي هي صناعة أمريكي أصلًا، مقاطعين منتجات بلادهم عشان موالية للكيان الصهيوني، عشان موالية لـ اللا إنسانية، مضيقاك أوي بوستاتي؟ بلاش تشوفه، لأن باختصار كل واحد حر، دي اختيارات في الحياة".


استطردت: "أنا عندي أصحاب مش مقاطعين ولا مقتنعين بالمقاطعة، مزعلتش منهم ولا حكمت عليهم لأن في ضميرهم، هما شايفين أن ده هيضر اقتصاد البلد، كل واحد حر، أنا هفضل اعمل شير واكتب وادعم منتجات بلدي، وحافضل أقاطع المنتجات الموالية وأحرر نفسي وضميري".