رضوى الشربيني تكشف سبب طلاق علياء بسيوني وأحمد سعد

علقت الإعلامية رضوى الشربيني، على الجدل المثار حول طلاق الفنان أحمد فهمي وعلياء بسيوني، موضحة أنه خبر حزين بصفة شخصية لها.

أوضحت "الشربيني" خلال تقديمها برنامج "هي وبس"، عبر شاشة "cbc سفرة"، أنها تجمعها علاقة صداقة بعلياء بسيوني منذ 7 سنوات، وعلاقتها بأحمد سعد جيدة للغاية، وعاصرت قصة حبهما وزواجهما منذ 4 سنوات. مؤكدة أنه كانت تحدث بينهما مشاكل مثل أي زواج ودائما كانت تنصح صديقتها علياء بالصبر والتحمل والمحاولة للحفاظ على البيت.

ودافعت رضوى عن صديقتها بسبب انتقادها على "البوست" الذي كتبته وأعلنت من خلاله الطلاق، قائلة: "علياء بتقول إنه مش لطيف البوست اللي كتبته عن الطلاق، ولكن أنا عملت كده من حتة إني أم محروقة على بنتها، أنا كنت متخيلة أن جوزي لما يرجع من السعودية وقبل ما يطلع الساحل الشمالي هيعدي على بنته اللي مكسرة، اللي عملت حادثة مع أمي وإحنا في السعودية".

تابعت: "توقعت أن جوزي هينزل يشوف بنته اللي الدكاترة قالت لازم تعمل عملية عشان رجليها، لقيته بيقول هنحطها في الجبس وأنا مش متأكدة أنه ده هيبقى كويس ليها، فكان رد فعلي مش كويس معاه، لقيته بيقولي عايز أطلقك، ومتوقعتش أن الطلاق هيحدث".

أردفت: "جاب المأذون وطلقني، أه غلطت إني عملت كده على السوشيال ميديا، وقولت كده عن أبو بناتي، لكن حطوا نفسكوا مكاني".

أكدت "الشربيني" أن علياء أخطأت في طريقة تعبيرها عن غضبها، موجهة نصيحة للجمهور بأن يضع نفسه مكان الناس. خاصة أن علياء كانت تنتظر من زوجها أن يكون داعما لها في ذلك الموقف، كما كانت تفعل معه. مردفة: "نرحمها كأم شوية بقى.. وأحمد صديق وحق الرد مكفول، وأنا أتمنى علياء وأحمد يرجعوا لبعض".