مصطفى كامل: رخصت حفل ترافيس سكوت وأنا لا أعرفه

قال الفنان مصطفى كامل، نقيب المهن الموسيقية، إنه قام بترخيص حفل مغني الراب ترافيس سكوت، وهو لا يعرفه، أنهم ضد المنع وقطع الأرزاق ولكن هناك هناك ضوابط ومعايير للغناء أو الحفلات في مصر.

أضاف “كامل” خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك“: “لما جالي تليفون بيقولوا لي في شركة من الشركات المعتادة على الترخيص من النقابة عايزين يرخصوا حفل، نرخص مفيش مشاكل، رخصنا الحفل بناء على ما قاله لي زملائي في لجنة العمل، رخصنا الحفل وأنا لا أعلم في الوقت ده ترافيس سكوت، ومعرفش طقوسه ولا أعرف أي حاجة عنه، زي ما في إعلاميين وناس مشاهير كتير متعرفش ترافيس سكوت”.

مصطفى كامل

نرشح لك: مسلم يطرح أغنية ماحبتنيش


أشار: لما أقابل حالة الدفاع المستميتة من أراء الجماهير عموما عن وضعنا ومخاوف مشروع من أي حاجة تحصل لأولادنا ونحس أن الناس مرعوبة كان لازم نجتمع، لما اجتمعنا شوفنا الفيديوهات والقضية اللي أثيرت في أمريكا، إحنا 3 جهات في حالة وجود حفلة أجنبية في مصر، 3 جهات بنصدر تراخيص، أنا لا منعت ولا رفضت”.

أوضح: “بس لما عرفنا أن الشركة متعهدة أنها تأمن حفلها، أنا كنقابة جهة مانحة لترخيص فني فقط مقدرش أأمن الحفل، ولازم احترم أراء ومخاوف الناس، والناس المتدينة من أخواتنا المسيحيين أو المسلمين أو اليهود حتى، لما يقولوا شيطان وطقوس شيطانية، والبيان اللي صدر عن كل زميل من المجلس، قولنا ننجوا بنفسا”.

أردف: “مش أنا الجهة الوحيدة المانحة للترخيص في 3 جهات غيري.. لكن لو قدر الله حصل حاجة هيقولوا يا نقابة المهن الموسيقية ياللي موتوا، البيان كان واضح وضع الاعتبارارات الأمنية في حيز التنفيذ، الترخيص موجود مع الشركة، الموافقات الأمنية جت كلنا كنقابة هنضرب تعظيم سلام”.