يسري نصر الله: "عمري ما كنت سابق عصري"

قال المخرج يسري نصر الله، إنه لم يخرج يوما فيلما بمفرده بل شاركه العديد من الأفراد في صناعته للأفلام، كان من بينهم أيضا أشخاص انتقدوه.

أردف “نصر الله” خلال حلوله ضيفا على برنامج “مساء dmc”، المذاع مساء الخميس عبر شاشة “dmc“: “لو فكرت في التكريم فأنا عمري ما عملت فيلم لوحدي، الناس اللي اشتغلوا معايا ساندوني ووقفوا معايا، حتى اللي شتموني.. في الآخر دول شاركوا في الحدوتة بتاعة أنك بتعمل أفلام، وبتجادل وبتسمع لناس وبيسمعوك”.

نرشح لك: تامر هجرس: الفن بقى تجارة أكتر من أنه رسالة

أوضح أنه يرى أي تكريم له هو تكريم لأفلامه، ولصناع تلك الأفلام ومن شارك بها. مشيرا إلى أنه يرى أن الانتقادات جزء من ضريبة صناعة الأفلام.

أشار إلى أنه يوجه الشكر إلى يوسف شاهين وماريان خوري في مساعدتهما له على إخراج أول فيلم له، وكذلك ابن خالته الذي أعطاه 50 ألف دولار لصناعة الفيلم.

لفت إلى أنه لا يزعجه عدم إعجاب البعض بفيلم من أفلامه، لكن ما يزعجه هو وصف الفيلم بأنه فيلم مهرجانات ويرى أنه مصطلح غير بريء، وخاطئ ومغرض كذلك. مردفا: “والهدف منه أنك تتركن، ده مش بتاعنا مبيكلمناش إحنا”. موضحا أن الفنان في بعض الأحيان يتجه عكس التيار السائد، مؤكدا على أنه لم يتنبأ بأي شيء في أفلامه وما ظهر في أفلام كان يحدث بالفعل وقت عرضها منذ سنوات طويلة.

أضاف: “إحنا بالنسبة لينا في حاجة عجيبة جدا، الحاضر بالنسبة لينا مش موجود، يا إما في ماضي ذهبي أو مستقبل هيكون سيء.. إنما الحاضر ده مش عايزين نتكلم عنه ونشوفه! بس الحاضر ده هو كل المستقبل وكل الحاضر.. أنا عمري ما كنت سابق عصري، أنا كنت ابن عصري”.