مصطفى حسني يوضح صفات الشخص الذي لا يعاشر

كشف الداعية مصطفى حسني، صفات الإنسان الذي لا يُعاشر، وهي الكذب، والخصومة الشديدة، وعدم خشية الله، موضحا أن هذه الصفات تجعل الشخص لا يحتمل ويتمنى الجميع فراقه.

أضاف “حسني” خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي على موقع الصور والفيديوهات “إنستجرام“: “الصفات دي ذكرت في ثلاث آيات تتحدث عن صفات المنافقين، فقد قال تعالى (وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ)، لسانه حلو ويشهد الله على ما في قلبه وهو ألد الخصام تيجي تتعامل معاه يحلف أنه صادق وهو ألد الخصام، الخصومة هي الأذى اللي بيطلع من البني آدم لما بختلف مع حد، ولما بتبقى شديدة الإنسان ممكن يكذب عشان ينتصر وممكن يكشف أسرارك عشان يبان إنك غلطان قدام الناس، والصنف ده ربنا مبيحبوش عشان كده توعده بالنار”.

نرشح لك: متى تكون العلاقة حرام؟.. مصطفى حسني يجيب

أشار : “الصفة التانية (وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ)، الحرث الذرع والنسل خلفة الإنسان أو الحيوان، وهنا كناية عن أنه مبيسبش شر إلا ما يعمله ممكن يغتابك في كل مجلس يطلع أسرار معينة يوقع بينك وبين حد في الشغل فيضربك في الشغل”.

تابع: “الصفة التالتة (وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ)، لما تفكره بربنا بيحط تذكرة ربنا في كفة وشره وانتقامه في كفة فبيرجح انتقامه، ولما تقول له اتقي الله يشوح، كأنه عايز يقول مقولتليش كلمة هزتني”.

أوضح: “التلات صفات هما الكذب بيحلف بالله كذب ويشهد الله على ما في قلبه وهو بيحلف كذب، شديد الخصومة بيفضح ويفشي الأسرار ويهين ويحرم من الحقوق، مالوش كبير لما يتقال له اتقي الله يزود في سوء أدبه مش يرجع”.