وزير الصحة: أي مواطن يقدر يروح المستشفى وهيتعالج مجانا

قال الدكتور خالد عبد الغفار وزير الصحة والسكان، إن الوزارة لديها فرق متنقلة للوصل إلى كبار السن أو من يعانون من بعض المشكلات التي تمنعهم من الذهاب إلى المستشفى، لتقديم الخدمات الطبية اللازمة لهم، وذلك خلال حملة 100 يوم صحة.

أضاف “عبد الغفار” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “الحكاية” مع الإعلامي عمرو أديب المذاع عبر شاشة “mbc مصر”، أن أي مواطن يمكنه الذهاب إلى المستشفى وسيتم الكشف عليه مجانا بدون تكلفة، موضحا أن العمليات على نفقة الدولة ما زالت موجودة وما زالت الدولة المصرية ملتزمة بها، وأي شخص يقول غير ذلك فهو لا يعلم شيء عن الدولة المصرية أو عن الاستحقاق الدستوري للمواطن المصري.

نرشح لك: الوزراء: مقبرة الخالدين ستكون مزارًا سياحيًا

أشار: “إحنا كمان هنوصل للي مش قادر يوصل لنا، وهنبقى متواصلين مع المجالس الطبية المتخصصة عشان لو واحد عنده عملية أيا كان نوعها بسيطة أو كبيرة هناخده من إيده من خلال عربيات الإسعاف عشان نطلع له قرار نفقة الدولة وإحنا واقفين بشكل مميكن”.

أوضح: “العلاج على نفقة الدولة بيبقى للمواطن عنده تأمين صحي لأنه بيشتغل في الحكومة هو كشخص مش عيلته، أو هو من المحافظات اللي دخلت المنظومة الجديدة، أو بيشتغل في شركة مؤسسة لها تأمين خاص، أو مواطن لا ينتمي لأي حاجة من اللي أنا بقوله ده ودول بيمثلوا 60% من الشعب المصري، دول طبقا للاستحقاق الدستوري يتعالجوا على نفقة الدولة”.