عمرو أديب: التجار بيكرهوني ولكن!

قال الإعلامي عمرو أديب، إنه يعلم كره بعض التجار له بسبب تصريحاته الدائمة عن المغالاة في الأسعار وضرورة ضبط الأسواق ومعاملات البائعين.

تابع “أديب” خلال حلقة اليوم من برنامج “الحكاية”، المذاع عبر شاشة mbc مصر: “أنا عارف إن التجار بيكرهوني ودايما يقولولي أنت متعرفش إحنا بنصرف قد ايه وعندنا ضرايب قد ايه.. كل ده أنا ماليش فيه، طلاما اتفقت انه السلعة تعلى بره تعلى جوه وتوطى بره توطى جوه.. يبقى تكمل على كده، ولازم أي جهة مسئولة تلم معلمين السوق”.

نرشح لك: الكاتبة عزة سلطان: الزواج مشروع فاشل والمساكنة ح

أضاف: “لازم حد يجيب الناس دي ويقولهم دي الأسعار اللي بتوصلنا، إيه بقى اللي انتوا عاملينه ده؟ زي فرنسا دلوقت مستنيين رد بعض الشركات على الوزارة على سبب غلاء أسعارهم، المجتمع كله مستني ردهم”.

في سياق منفصل، علّق الإعلامي عمرو أديب، على نتيجة مباراة ذهاب نهائي دوري أبطال إفريقيا، التي انتهت بفوز الأهلي بهدفين مقابل هدف، مشيراً إلى أن فريق الوداد يلعب بخبث شديد.

أوضح أديب، خلال برنامجه “الحكاية” المذاع عبر فضائية “mbc مصر“، مساء الأحد، أن الأهلي بحاجة لمعجزة لكي يفوز بهذه البطولة، قائلا: “أنا قلت لكم قلبي مش متطمن، ومش موضوع سيطرة، لأن الوداد فريق بيلعب بخبث شديد”.

تابع: “الوداد فريق بيلبد في الدرة وفجأة يقدر يبقى جنب المرمى ويجيب جون.. لذلك الأهلي محتاج في كازابلانكا واحد معجزة صغنن عشان يفوز بالبطولة”.

وأشار عمرو أديب إلى أن النادي الأهلي في ورطة حقيقية، ونسبة حصوله على هذه البطولة تتقلص إلى 40%، مضيفاً: “سيكون كأسا مؤلما للنادي الأهلي إذا خسر”.