أبرز تصريحات الرئيس عبد الفتاح السيسي في افتتاح مجمع مصانع الكوارتز

افتتاح مجمع مصانع الكوارتز
افتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الخميس، مجمع مصانع الكوارتز في العين السخنة، وفيما يلي أبرز تصريحاته:

مجمع إنتاج الكوارتز فرصة استثمارية يجب استغلالها.

وعن وصول التكلفة الاستثمارية للمجمع الصناعي لإنتاج السيليكون المعدني إلى حوالي 700 مليون دولار، قال: “قدام الـ 700 دول هو رقم كبير صحيح، بس بسترده في قد إيه؟ 3,4 سنين، أنا معرفش، يعني الرقم اللي هييجي سواء أنت بتستورد بيه أو أنك أنت بتصدر بيه، هتجيب الـ 700 دول في قد إيه، أنا بقول الكلام ده ليه؟ يا جماعة إحنا بنطلع نجيب بمليارات الدولارات حاجات أخرى، ففيه كتير مننا يقولك هو الرقم ده بسيط؟ الرقم ده مش بسيط بس كمان ماتنسوش إن إحنا بنجيب بأرقام كبيرة جدا جدا حاجات أخرى زي الأغذية مثلا، الرقم ده ولا حاجة بالنسبة للي بيتدفع”.

“الفرص دي هتوفر لمصر سواء كان عوايد مباشرة بأن إحنا بنستورد الكميات دي بالعملة الحرة أو بأن إحنا نصدرها ويبقى لينا دخل من التصدير ثم العوايد غير المباشرة بأن إحنا بنشغل ناس وبنعمل قيمة مضافة”.

“لما قولنا نعمل المصنع ده، بقاله 3 سنين بيتعمل، بيتعمل مع شركات أجنبية وحتى بأسرع وسيلة لخروج المشروع للحيز الزمني اللي إحنا شغالين فيه”.

نرشح لك: بعد افتتاح الرئيس السيسي مجمع مصانع الكوارتز بالعين السخنة.. ما هو الكوارتز؟


“لازم الناس تبقى سامعة ده مني وتعرف، إن رقم الـ 700 مليون دولار اللي ممكن كتير يقولك ده رقم كتير أوي إن الدولة تدفعه أو حتى في المشروع اللي إحنا عملناه النهاردة، ده رقم كبير أوي أن الدولة تدفعه، بس إحنا لو كان دايما المفاضلة عندنا إن إحنا نقول ده بالدولار وهنجيب الدولار منين.. إحنا مش هنتحرك لقدام”.

أدعو القطاع الخاص لاستغلال الفرص المتاحة للاستثمار في مصر.

الدولة تتعهد بإنجاز كل الإجراءات الإدارية والبيروقراطية المطلوبة لتطوير صناعة التعدين.

يتكون من جزء واحد من السيليكون وجزئيين من الأكسجين.

يوجد في الصخور النارية والمتحولة والرسوبية، ويتميز بمقاومته الشديدة للعوامل الجوية الميكانيكية والكيميائية، ما يجعله المعدن الأكثر شهرة على قمم الجبال والمكون الأساسي للشواطئ.

يدخل في صناعة الخلايا الضوئية وألواح الطاقة الشمسية وألواح الكوارتز عالية الجودة.

رمل الكوارتز في صناعة السيراميك والإلكترونيات مثل إنتاج الساعات.

تستخدم بلورات الكوارتز أيضا في الإلكترونيات حيث تولد تيارا على سطحها عند ثنيها أو ضغطها، ويتم استخدامها لإعطاء تردد دقيق لجميع أجهزة الإرسال اللاسلكية، وأجهزة المذياع.

الكوارتز من أقسى المعادن التي تتكون بشكل طبيعي، ولا يمكن تآكلها بسهولة.

يتميز بدرجة انصهار، وتحمل درجات حرارة عالية.

افتتاح مجمع مصانع الكوارتز