سبب إطلاق لقب "الفاجومي" على أحمد فؤاد نجم

تحدثت الكاتبة نوارة نجم، عن لقب والدها الشاعر الراحل أحمد فؤاد نجم بـ “الفاجومي”، موضحة أنه هو من أطلق على نفسه هذا اللقب.

قالت “نجم” خلال لقائها في برنامج “معكم منى الشاذلي” المذاع على شاشة CBC وتقدمه الإعلامية منى الشاذلي: “والدي هو اللي سمى نفسه الفاجومي، وطلعها من المعجم مشتقة من كلمة فجم”.

نرشح لك: نوارة نجم: خلاف مع والدي سبب تتر “حضرة المتهم أبي”

أوضحت: “اللي هو لما بييجي يتكلم من كتر ما بيتكلم بسرعة ورا بعض يطلع رذاذ من فمه يخبط في وش اللي قدامه”.

في سياق آخر، كشفت الكاتبة نوارة نجم، عن السبب وراء كتابة والدها الشاعر الراحل أحمد فؤاد نجم، لتتر مسلسل “حضرة المتهم أبي”، والذي حمل ردًا على مشادة كلامية بينهما.

قالت “نجم” خلال لقائها في برنامج “معكم منى الشاذلي” على شاشة “cbc”: “كنت دايمًا بنأرز بابا وفي مرة كده مسكته وسألته أنت خلفتني ليه؟ ليه عشت حياتك بتخلف كده؟ أنا وأخواتي ماكنش المفروض نيجي، وهو حب يخفف الموضوع وقالي مش أنا اللي بخلف أنا بس بتجوز والستات هي اللي بتخلف، وحب يهزر بس لما لقى الموضوع جد، سمع وسكت”.

تابعت: “بعدها بفترة صغيرة اتصل بيا في التليفون وقالي أنا جالي مسلسل وطلعت من زنك بمصلحة، وكان مسلسل (حضرة المتهم أبي)، وقرالي وقتها القصيدة اللي كتبها لتتر المقدمة ورد الأب عليها، وكانت جملة (انصفني يا ولدي واصبر على الأيام) هي رده عليا، وحسيت فيها بالأمانة الشديدة لأنه ما وعدش بالعوض، لكنه طلب الصبر”.
أحمد فؤاد نجم الفاجومي