محمد فهيم: كل ما افتكر شخصيتي في "عملة نادرة" بشيل الهم

كشف الفنان محمد فهيم عن كواليس تحضيره لشخصية “علاء” الذي قدمها في مسلسل “عملة نادرة”، مؤكدا: “الشخصية عندها الصراع اللي البني آدم عايش فيه النهاردة”.

قال “فهيم” خلال حواره مع الإعلامية شافكي المنيري في حلقة اليوم من برنامج “التاسعة” المذاع عبر شاشة “القناة الأولى المصرية”، إن النجع الذي تم تصوير أحداث المسلسل داخله هو ديكور بُني بالكامل في منطفة الحزام الأخضر بـ 6 أكتوبر.

نرشح لك: أحمد فهيم يتذكر نصائح خاله خالد صالح

تابع أن المشاهد التي كانت أمام نهر النيل سافر خلالها فريق العمل إلى الأقصر وقنا لتصويرها.

أضاف أن ما جذبه للشخصية وقت قراءته لسيناريو المسلسل، هو تقديم الصعيدي بشكل مختلف عن ما قدم من قبل، وأن الشخصية تعبر عن بني آدم حقيقي.

أوضح: “كل ما بشوف أو افتكر علاء بحس إني بشيل الهم تاني، لأن هو كان شايل الهم طول الوقت ومهموم، عايز يغير الواقع ومش قادر ومش عايز يبقى مع العادات والتقاليد بتاعة الصعيد”.

محمد فهيم

وعن نظرته للشخصية، قال: “الشخصية عندها الصراع اللي البني آدم عايش فيه النهاردة هو بيحب ومخلص لمراته بس بيخونها مع غازية.. بس البني آدم اللي بيتفرج على علاء مش هيعرف يكرهه.. لأنه بيشوف نفسه والصراع الداخلي اللي جواه دايما.. ما بين عايز يغير حاجة ومش قادر وما بين بيحب وفي نفس الوقت بيجري ورا الرغبات والهوى.. والبني آدم مش هيكره نفسه”.

محمد فهيم

مسلسل “عملة نادرة” تأليف مدحت العدل وإخراج ماندو العدل وإنتاج شركة العدل جروب للمنتج جمال العدل وبطولة نيللى كريم، جمال سليمان، جومانا مراد، أحمد عيد، كمال أبو رية، فريدة سيف النصر، ندى موسى، محمد لطفى، على الطيب، مريم الخشت، هشام عاشور، نهى صالح، ومحمد فهيم، رمزى العدل، وئام مجدى، بالإضافة إلى عدد كبير من الفنانين الشباب.