فرح الديباني تكشف كواليس غنائها النشيد الفرنسي في نهائي مونديال 2022

قالت فرح الديباني، مغنية دار الأوبرا المصرية، التي غنت النشيد الوطني الفرنسي في نهائي كأس العالم 2022 في قطر، إن التنظيم لغناء النشيد الفرنسي لم يكن سهلا، لأن الأمر تم تنسيقه في اللحظات الأخيرة.

أضافت “الديباني” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “مساء dmc” المذاع عبر شاشة “dmc” وتقدمه الإعلامية إيمان الحصري: “الموضوع مكنش سهل اللحظة نفسها في الملعب تستاهل، لحظة مش عادية.. وده حدث جمهوري أوي، لما غنيت بعد تم انتخاب رئيس فرنسا للمرة التانية دي كانت لحظة عالمية بس فرنسية أكتر النهاردة حسيت أن ده أكبر عدد جمهور ممكن يبقى موجود وبيتفرج على الواحد”.

نرشح لك: بقيادة ميسي.. الأرجنتين تخطف كأس العالم من صاحب اللقب

أردفت: “مفيش حاجة أكتر من كأس العالم ونهائي كل الناس بتتفرج عليه فدي كانت حاجة جمهورية أكتر بالنسبة لي، فعلا بتلم أكبر عدد ناس من كل حتة في العالم بيتفرحوا، وإحساس إنك واقفة وفي 85 ألف شخص موجود بيتفرج ومليارات في البيوت حدث استثنائي ومفيش حاجة زيه.. أنا اتبلغت قبلها بيومين، لأن محدش كان متأكد أن فرنسا هتكل للنهائي فالموضوع كان متعب في الحركة والتنظيم”.

يشار إلى أن فرح الديباني كانت قد غنت النشيد الوطني الفرنسي في المبارة النهائية لكأس العالم 2022 في قطر بين الأرجنتين وفرنسا، والذي انتهى بفوز المنتخب الأرجنتيني على المنتخب الفرنسي بركلات الترجيح، ليحصد اللقب الثالث في تاريخه.

فرح الديباني