سبب اهتمام عمرو دياب بالرياضة

هدير عبد الوهاب

تحدث الموسيقار هاني شنودة، عن بداية الفنان عمرو دياب، الذي تبنى موهبته وقدم له الدعم، مشيرا إلى أنه توسط له ليدخل معهد الموسيقى العربية ليثقل موهبته بالدراسة.

قال “شنودة” خلال استضافته في حلقة أمس الأثنين من برنامج “الحكاية” مع الإعلامي عمرو أديب عبر شاشة “mbc مصر”، إن الفنان عمرو دياب اتجه إلى الرياضة واهتم بها كثيرا، بسبب صحفي كان ينتقد زيادة وزنه بشكل قاسي.

نرشح لك: هاني شنودة: أي شخص موهوب يبقى زميلي


تابع:
“كنت باخد عمرو دياب على كل المخرجين، وواحد بقى في التليفون سخني وقالي اللي أنت متبنيه سايب الدراسة وبيلعب كورة، روحت واخد عربيتي ورايحله ونادته قولتله إيه يا عمرو أنت سايب الدراسة وبتلعب؟ قالي يا هاني أنا بعمل عمرو دياب”.

عمرو دياب

أردف: “كان في واحد صحفي بيكتب عمرو دياب يأكل كموج البحر، عمرو دياب يغني ومنين أجيب كفتة، والحقيقة الصحفي ده نفعه جدا، لأنه خد الشباب للجيم بدل ما يا خدهم للمخدرات، أنا لو منه كل جيم اتفتح في مصر أقبض منه فلوس”.

على صعيد آخر، كان الموسيقار هاني شنودة، قد كشف عن تعاون قريب يجمعه بمغني الراب ويجز، قائلًا إنه عرض عليه أن يلحن له، وسيكون هناك عمل مشترك.

وعن رأيه في مغني الراب، قال “شنودة” خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي محمد الباز في برنامج “آخر النهار” المذاع عبر فضائية “النهار”: “كنت في لجنة لاختبار الرابرز، كل مطرب راب سألته يعني إيه راب معرفش، يرضيك يشتغل في حاجة معرفش معناها؟”.

أردف: “الراب إيقاعات إفريقية تصاحب شعر، لكننا أمام ناس سوأت سمعة الشعر”.

تابع: “بأسمع ويجز ومعجب به، بيعمل حاجات مخطرتش على بالي، عرضت عليه ألحن وهنعمل حاجة مشتركة، وأتمنى لما أعمل حاحة الناس تغير خواص الراب وأن ميكونش فيه موضوع الجنس، أكره إن شعب متدين حد يكلمنا بالأسلوب ده الحقيقة”.

استطرد: “اتكلم على كل قيمة عندنا مش عند غيرنا، أعجبت جدًا بأحمد شيبة لما غنى أه لو لعبت يا زهر، وقال اللي موقفش معايا هأقف معاه، واحنا الحكومة بتتقدم والمجتمع مبيتقدمش”.