سميرة عبد العزيز تحكي موقفا طريفا لـ أحمد زكي بسبب فيلم "ناصر 56"

قالت الفنانة سميرة عبد العزيز، إن الفنان الراحل أحمد زكي شبه عاش معهم في المنزل لفترة أثناء كتابة زوجها محفوظ عبد الرحمن لفيلم “ناصر 56″، موضحة أنه كان حريصا على تقديم هذا الدور.

قالت “عبد العزيز” خلال لقائها في برنامج “العنيدة” المذاع عبر شاشة “الشمس”: “هو كان فاهم أن محفوظ مش مقتنع بيه يقدم دور جمال عبد الناصر فبقى يجي كل يوم ويوسطني يكلمني 20 مكالمة في اليوم بيكتب ولا مبيكتبش؟ الراجل ده مش عايز يكتب ليه؟ هو مش مقتنع بيا؟”.

نرشح لك: ميار الببلاوي: نجلاء فتحي قالتلي رمضان للفقراء بس


أوضحت:
“جالنا يوم لابس بدلة منجدة وعريضة وهو كان قليل ومسرح شعره تسريحة جمال عبد الناصر الساعة 8 الصبح وقالي روحي نادي جوزك وقولي له عبد الناصر على الباب فأنا قلت يخرب عقلك يا أحمد ورحت صحيت محفوظ قلت له قوم عبد الناصر على الباب قالي إيه الكلام الفارغ ده؟”.

تابعت: “شديته من على السرير ووديته لحد الباب قال له يا ابني هكتبه والله هكتبه إيه اللي أنت عامله ده وكان مهتم جدا وحريص أنه يعمل الدور”.

جدير بالذكر أن فيلم “ناصر 56” من تأليف محفوظ عبد الرحمن، وإخراج محمد فاضل وبطولة أحمد زكي، وفردوس عبد الحميد، أحمد خليل، أحمد ماهر، هاني رمزي، مخلص البحيري، وحسن حسني، أمينة رزق، وممدوح وافي، والفيلم إنتاج عام 1996.