لميس الحديدي: لازم سناتر الدروس الخصوصية تختفي

ريهام عسل

علقت الإعلامية لميس الحديدي، على تصريحات الدكتور رضا حجازي، وزير التربية والتعليم، التي أدلى بها يوم الثلاثاء الماضي في البيان الأول له أمام مجلس النواب حول ترخيص مراكز الدروس الخصوصية ومنح رخصة مزاولة المهنة للعاملين بها وإسناد إدارة مجموعات التقوية داخل المدارس لشركة خاصة.

قالت “الحديدي” في حلقة أمس السبت من برنامجها “كلمة أخيرة” المذاع عبر قناة “ON” إلى إنها كانت تنتظر من الدكتور رضا حجازي الحديث عن تطوير التعليم واستكمال العمل بالمنظومة التي كان شريكا بها قبل تسلمه مسئولية الوزارة.

نرشح لك: صاحب سنتر دروس خصوصية: حصتي مدتها 3 ساعات بتكلفة 50 جنيها

قالت: “دلوقتي بيعمل يوتيرن وبيغير المنظومة، طب انت معترضتش ليه على المنظومة لما كنا بنقفل السناتر، لما كان الدكتور طارق شوقي والمحافظين بيقفلوا السناتر وهو كان نائب الوزير، ليه مكنش معترض ويقول لأ أنا شايف إن السناتر دي يمكن تجيب عائد”.

فيما أعربت عن اعتراضها على فكرة البحث عن العائد المادي حيث يجب التركيز على التعليم وتطويره والفصول الدراسية وحل مشاكل هيئة الأبنية التعليمية والمشاكل المتعلقة بالمُعلم، فعمل الوزارة ليس البحث عن مصادر للدخل وإنما تطوير التعليم.

تابعت “الحديدي”: “ليس من تطوير التعليم تقنين السناتر على الإطلاق، إن أنا أقنن وضع خاطئ وأقول الوضع ده كده ولازم اعترف بيه.. المهم دعم التعليم الحكومي لحد السناتر دي ما تختفي، صحيح هي موجودة ولكن لازم نخفيها مش إن إحنا نقننها”.

أضافت: “يوم ما نقننها هيبقى قطاع استثماري بيجيب فلوس والشركة دي معرفش هتبقى شركة حكومية ولا إيه.. ده مش هدفي، أنا هدفي الطالب يعود للمدرسة والمدرس يعود للمدرسة وأحسن أوضاع المدرس والمدرسة، والدرس الخصوصي يبقى على أقل المستويات مش هو الأساس”.