هاني شاكر ردا على مصطفى كامل: الفساد موجود رضينا أو لم نرضى

قال الفنان هاني شاكر، إنه يركز في حياته وعمله بعد تركه للعمل الإداري بتقديم استقالته من منصب نقيب المهن الموسيقية، موضحا أنه سيقدم عدد من الأغاني الجديدة خلال الفترة المقبلة.

أضاف “شاكر” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “كلمة أخيرة” المذاع عبر شاشة “ON” وتقدمه الإعلامية لميس الحديدي، أنه ليس حريصا على المشاركة في انتخابات نقابة المهن الموسيقية، فهو لم يشارك في الانتخابات سوى مرة واحدة، ولكنه لم يقرر إذا كان سيشارك في انتخابات النقابة المقبلة أم لا.

نرشح لك: رد هاني شاكر على مذيعة انتقدت مشهد احتضان معجبة له

 

وردا على تصريحات الفنان مصطفى كامل، بأنه كان يعلم بوجود فساد داخل نقابة المهن الموسيقية، قال “شاكر”: “الفساد موجود من سنين طويلة مش الوقت اللي مسكت في النقابة بس وأنت عارف كده، وفي وقتك كان في فساد، وقبلك كان في فساد، الفساد موجود في كل حتة لكن مين اللي يقدر يتعامل معاه ويحقق إنجازات؟”.

نرشح لك: مصطفى كامل: لو طلعوا عبد الحليم من التربة مش هينقذ النقابة

 

أشار: “أنا بتمنى لأي حد هيقعد على الكرسي أنه يتحاسب بالورقة والقلم زي ما أنا اتحاسبت بالورقة والقلم، والأرقام لا تكذب ولا تتجمل، بس أنا دخلت النقابة كان في قد إيه في البنك؟ المعاشات والعلاج وسبتها والأرقام دي كانت قد إيه؟”.

أردف: “أنا بنصح مصطفى بطل تتكلم عن الفساد كتير لأن الفساد موجود رضينا أو لم نرضى، لأن النقابة كبيرة وفروعها كتير، أنت لو مشيت ورا واحد كل يوم وحب أنه يعمل حاجة غلط هيعملها، مفيش حد هيمنع الفساد وياريت تركز على اللي هتعمله للنقابة، ما أنت الفترة اللي فاتت قلت أنا جاي عشان الفساد، إحنا عايزين نقيب موسيقيين مش وكيل نيابة ولا مأمور ضرايب.. النقيب مش جاي عشان الفساد بس”.

هاني شاكر

كان الفنان هاني شاكر، قد قدم استقالته من منصب نقيب المهن الموسيقية، وأصدر مجلس إدارة الاتحاد العام للنقابات الفنية، بيانا رسميا يعلن فيه قبول استقالة الفنان هاني شاكر من منصبه كنقيب عام لنقابة المهن الموسيقية.

وقرر الاتحاد، قبول استقالة هاني شاكر من منصبه، بعد إصرار وتأكيد منه على استقالته، وإخطار مجلس نقابة المهن الموسيقية بفتح باب الترشح لمنصب النقيب العام طبقا لقانون رقم 35 لعام 1978.