فيديو جديد لأمينة شلباية عن اتيكيت أكل الأيس كريم

شدوى ممدوح

عرضت أمينة شلباية، خبيرة التجميل والإتيكيت، فيديو جديد على قناتها الرسمية على موقع “يوتيوب“، توضح فيه طريقة تناول الآيس كريم وفق قواعد الإتيكيت.

نرشح لك: كوميدي رومانسي.. هنا الزاهد تكشف تفاصيل مسلسلها الجديد

 

قالت “شلباية“ إنه يوجد إتيكيت بالطبع لتناول حلوى الآيس كريم، لافتة إلى أنه لا يجب تناوله بشكل عشوائي، موضحة: “بلاقي الناس واخده بالمعلقة حتة من هنا وحتة من هنا ده مرفوض خالص لو حد عايز يدوق عشان يعرف هو حابب نكهة إيه يبقى يدوق بالاستيك الخشب الأول“.

تابعت أنه من الأفضل أن يكون لكل نكهة (استيك) خاص بها، مشيرة إلى أنه بعد تحديد النكهات المفضلة يتم وضع الآيس كريم بملعقته الخاصة في طبق، ويتم وضع الملعقة في صحن الآيس كريم وليس على المائدة بعد الانتهاء، لافتة: “أرجوكم بلاش حد يلحس المعلقة أو يدخلها ويطلعها في بوقه وبلاش تقلبوا الآيس كريم في الطبق“.

أردفت: “بلاش حد يشرب الآيس كريم اللي في الآخر أو يدخل بوقه في البولة ده كله مرفوض، الآيس كريم بيتاكل بشكل طبيعي بالمعلقة ولما يخلص بسيب المعلقة في البولة وبمسح بوقي بعدها بمنديل وبحطه على شمال الطبق“.

أشارت إلى أن طريقة تناول الآيس كريم في الطبق تختلف عن طريقة تناول الآيس كريم الميني، موضحة: “مفيش مشكلة لو أخدت الآيس كريم الميني بإيدي لكن يكون في طبق تحتها أو ألف منديل على الاستيك بتاعه، وهو قطمة أو قطمتين مفيش أدخله وأطلعه من بوقي أو ألحسه، ولما أخلصه أحط الاستيك في الطبق“.

بالنسبة لطريقة تناول الآيس كريم الكون، قالت “شلباية“: “مش بيتلحس ولا بيتاكل من تحت أنا بجيب طبق ومعلقة الآيس كريم وببدأ أكله من على الوش ولما يخلص أبدأ أكل بسكوت الكونو نفسه“.