شاشة

استشاري طب عائلة يوضح طرق حماية الأطفال من المثلية الجنسية

شدوى ممدوح المثلية الجنسية 

قال الدكتور مجدى إسحاق استشارى طب العائلة والمشورة الأسرية، إن ما يحدث اليوم هو دعوة مهمة لكل أب، ولكل أم لتوعية أنفسهم ليستعدوا للرد على أطفالهم في حالة سؤالهم عن أي شىء يتعلق بالمثلية الجنسية.

أشار ”إسحاق”، خلال استضافته مع الإعلامي عمرو أديب، في حلقة مساء أمس من برنامج ”الحكاية”، المذاع عبر فضائية ”مصر mbc”، إلى أن البعض يفكر في مناهضة أمام القضاء الأمريكي لمنع المعلمين من فرض هوية المثلية الجنسية غير المفهومه أمام الأطفال، ولكن الرئيس الأمريكي چون بايدن معارض لهذا القرار بحجة الديمقراطية.

نرشح لك: بسبب المثلية.. اتجاه لمنع عرض فيلم الرسوم المتحركة “Lightyear” في الدول العربية

نوه الدكتور مجدي إسحاق لضرورة توعية كل الأهالي لأنفسهم استعدادا لأي سؤال مفاجئ من أطفالهم، لافتا: ”اللي بيحصل النهاردة هو دعوة مهمة لكل أب ولكل أم إنه يوعي نفسه، ويجهز يرد على أولاده عشان إحنا مش عايزين نفاجئ، ولازم يقروا كويس ويجهزا أسئلة عشان يعرفوا يردوا على الأطفال ”.

أكد ”إسحاق” أن التعامل مع الأطفال بعنف وثورة حول أسئلتهم عن المثلية الجنسية يؤدي إلى نتائج عكسية، مشيرا: ”الثورة والغضب بتجيب نتيجة عكسية تماما، وممكن تثبت الفكرة كمان بتخلق حاجز بين الأهل والطفل إنه ميسألش تاني، كمان إحنا ممكن ندخل للطفل من مدخلين، إن الحاجة دي ضد الطبيعة البشرية، وإننا مش كده، لا ربنا خلقنا كده ولا إحنا تكونا كده”.

أضاف: ”لازم نعرف الطفل إن اللي بيروج للحاجات دي عايز يأذي فيه أفكار معينة، وإن الناس اللي بتعمل الكلام ده هم ضد مبادئنا، وضد إيماننا وعقيدتنا”.

أكد الدكتور مجدي إسحاق على عدم التطرق إلى أي مواضيع لم يسأل فيها الطفل حتى لا تعجز الأهالي عن الرد أمامهم.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock