ميار شريف: لعبت 25 دقيقة ورجلي مكسورة في "رولان جاروس"

هدير عبد الوهاب ميار شريف

حققت بطلة التنس ميار شريف، نجاح تاريخي كأول مصرية تتأهل للدور الثاني في بطولة التنس “رولان جاروس” ثاني بطولات الجراند سلام.

تحدثت “شريف” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “كلمة أخيرة” مع الإعلامية لميس الحديدي على قناة “ON” مساء السبت، عن صعودها للدور الثاني في بطولة “رولان جاروس” واستكمالها للماتش رغم إصابتها، قائلة: “في وسط الماتش الأول حسيت بطرقعة في رجلي وكشفت وظهر عضمة مكسورة وللأسف مقدرتش أكمل وانسحبت وجيت أسبانيا عشان أقابل الدكتور وهفضل أول أربع أسابيع بالبوت”.

نرشح لك: خبير سياحي: قانون التحرش بالسائحين في مصر ليس رادعا

تابعت ميار: “كنت بقاتل مع الناس في الملعب وبقاتل على إن أكون مصرية فخورة وارفع علم مصر هناك”.

وعن فوزها على نظيرتها الأوكرانية “مارتا كوستيوك” قالت: “مكنش سهل خالص أنا كنت مخلصة الماتش بوجع رهيب في رجلي وكنت كسبانة ٦-٣ وكان الماتش سخن جدا وكسبت ٧-٥ وفضلت ألعب حوالي ٢٥ دقيقة وأنا عضمت رجلي مكسورة”.

كانت ميار شريف، قد كتبت مؤخرا عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “عاوزة أشكر كل الناس اللي حضرت وشجعتني في رولاند جاروس، كل مصري سمعت تشجيعه في المدرجات، تشجيعكم كان فعلا حافز كبير إني أكمل واكسب بالرغم من الإصابة وسط الماتش. ناس كتير في مجتمع التنس العالمي بتتكلم عنا بكل احترام، والميديا العالمية كاتبة عن (البطلة المصرية الفخورة وجمهورها) ‏‎‏‎مكملتش البطولة للإصابة، لكن هرجع بقوة قريب، وننافس في كل بطولات العالم إن شاء الله، وانتم ورايا وفي ضهري دايما.. الحمد لله”.