أية سماحة عن خالد النبوي: حبه للشغلانة بيخلي اللي قدامه يحبه

دنيا شمعة

قالت الفنانة الشابة أية سماحة، إن عملها مع الفنان الكبير خالد النبوي في مسلسل “راجعين يا هوى” تعتبره متعة كبيرة.

تابعت “أية” خلال لايف عبر “إنستجرام” مع مجلة “سيدتي”: “الشغل مع أستاذ خالد ممتع بجد، وحبه للشغلانة بيخلي اللي قدامه يحبه ويعمل أحسن ما عنده، هو بجد بيحب شغله وبيعمل أحسن ما عنده، وأنا مبسوطة إني بمثل معاه دور ياسمين بالذات عشان الشخصية مش سهلة ومش شبه شخصية هويدا اللي عملتها في مسلسل ما وراء الطبيعة، رغم إن الشخصيتين بنات صغيرة وبيحبوا راجلين كبار وفرق السن بينهم كبير”.

نرشح لك: أشرف زكي: حلا شيحة لا مكان لها في النقابة

أضافت: “أتمنى إن يبقى فيه جزء تاني من المسلسل، لأني شخصيا بتعلق أو بالشخصيات اللي بقدمها خصوصا لو حبتها.. بس أنا معنديش أي أخبار عن ده”.

وعن مشاركتها مع الفنانة مي عمر والفنانة روبي، في مسلسل “رانيا وسكينة”، علقت: “هما الاتنين بجد لذاذ جدا، دي أول مرة أمثل معاهم وحبيتهم أوي.. وعلى مستوى الشخصي كمان بقينا صحاب”.

استطردت أنها تتابع عدد من الأعمال التي تعرض خلال شهر رمضان الحالي، وهم: “الاختيار 3″ و”الكبير أوي 6″ و”مكتوب عليا”.

مسلسل “راجعين يا هوى” مأخوذ عن قصة إذاعية قديمة للكاتب الكبير أسامة أنور عكاشة، ويجسد فيها الفنان الكبير أحمد بدير، دور شخص مولع بالكتب والفلسفة، ويمتلك مكتبة يقضي عمره فيها، وابنه خالد النبوي.

“راجعين ياهوا” من بطولة خالد النبوي، ونور، وأحمد بدير وأنوشكا، ووفاء عامر، وأحمد داش، وإسلام إبراهيم، وأحمد خالد صالح، وكريم قاسم، ومن إخراج محمد سلامة ومعالجة وسيناريو وحوار محمد سليمان عبد المالك، ومأخوذ من قصة أسامة أنور عكاشة، وإنتاج تامر مرتضى.