أمير عيد: الفنانين مش قدوة وطفولتي كانت قاسية

محمد هيثم أمير عيد

قال الفنان أمير عيد، إن السبب في بعده عن وسائل التواصل الاجتماعي هو أن الناس تراه شخصية طيبة وجميلة، ويعتبرونه قدوة لهم، موضحًا أن الفنانين ليسوا قدوة، فكل شخص جميل يمكن أن يكون قدوة.

أوضح “عيد” خلال حواره في برنامج “ABtalks” مع أنس بوخش، أنه ليس شرطا أن يكون الفنان قدوة، لافتا إلى أن الإنسان العادي من الممكن أن يكون أفضل من الفنان الذي يعتبره قدوته، موضحًا: “أنا بعدت عن السوشيال ميديا بسبب أن الناس بتشوفني شخصية طيبة وجميلة وحد يقولي أنت قدوة”.

  نرشح لك: أمير عيد مدافعًا عن مطربي المهرجانات: “بيتهاجموا عشان خارج السرب”

أضاف: “إحنا مش قدوة ليه الفنانيين قدوة؟ بمناسبة إيه؟ ليه الدكاترة والمهندسين مش قدوة، العمال اللي في الشارع ممكن يبقوا قدوة، أي إنسان كويس قدوة، إنسان مش كويس مش قدوة، أنا فنان مش شرط أكون كويس”.

وفي نفس السياق تحدث “عيد”، عن طفولته قائلا: “طفولتي في المجمل مكنتش سعيدة، كانت طفولة صعبة، وأدركت أنها صعبة مؤخرا، يعني الوالد والوالدة منفصلين، ظروف قاسية في التربية، أم بتربي ولدين كانت حاجة صعبة جدا في وقتها، وكان عندي غضب وبعمل مشاكل كتير”.

أردف: “مكنتش بعرف أركز في الفصل، لما المدرس بيتكلم مفهمش هو بيقول أي بتخيل حاجات تانية خالص، أتخيله بيرقص راكب حصان، مشكلة كبيرة في التركيز وباخد دواء عشان التركيز، بحب أسرح أكتر، وممكن عشان أفهمك كويس تلاقيني مش باصصلك”.

أمير عيد مطرب وشاعر غنائي وعازف جيتار وملحن مصري، أحد مؤسسي فرقة الروك المصرية “كايروكي” والتي تأسست عام ٢٠٠٣ وهو المغني الرئيسي فيها.

 أمير عيد