رمضان عبد المعز:المؤمن بالله لن يستأذن لفعل الخير

محمد هيثم

قال الشيخ رمضان عبد المعز، إن الشماتة من صفات النفاق، وكذلك أيضا السخرية من إنجازات الآخرين.

تابع “عبد المعز” خلال حلقة اليوم من برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع على قناة “dmc”، أن كل ابن آدم خطاء، وجل من لا يخطئ، مشيرا إلى أنه ليس معصوم من الخطأ، فيمكن أن يخطئ في تصريح أو في برنامج.

أضاف: “الناس في المجتمع لما تلاقي واحد ناجح تقولك هو عمل إيه يعني؟ اكتشف الذرة… قول كلمة حلوة، ربنا يوفقه، ربنا ينجحه ويسعده، لو حفظ القرآن يقولولك يعني هو حفظ مع القرآن البخاري ومسلم، المجتمع انهاردة لو حد غلط غلطة عايزين يعلقوا له حبل المشنقة، الناس الصالحين بس هما اللي مبيعملوش الكلام ده”.

نرشح لك: دعاء عامر Vs دعاء فاروق على “السوشيال ميديا”

أوضح أن المؤمن بالله واليوم الآخر لن يستأذن حتى يفعل الخير، حتى أن وصل الأمر اللي الجهاد بالنفس أو التضحية في سبيل الوطن فقد قال تعالي (لا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَن يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ)، موضحًا أن من يستأذن هو من لا يؤمن بالله واليوم الآخر ومن في قلوبهم شك مستشهدا بقوله تعالى (إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ).

أردف: “في حد النهاردة بيستأذن في زكاة المال، ويقولك أصل اللي جاي على قد اللي رايح… أنت بتستأذن في زكاة المال ومستني أني أقولك خلاص متزكيش، إزاي يعني؟ ده أنا لو معنديش إلا رغيف لازم أقسمه مع الآخر، حتى لو مش من باب الزكاة من باب التكافل والصدقات، اللي في قلبه ريب قلقان لكن اللي في قلبه يقين يقولك أنا أحوش لبكرة وغيري محتاج”.

جدير بالذكر أن برنامج لعلهم يفقهون، يذاع على قناة “dmc” من السبت إلى الخميس، الساعة 5:15 ويقدمه كلا من الشيخ خالد الجندي، والشيخ رمضان عبد المعز.