حمو بيكا يعتذر لـ هاني شاكر

وجه مطرب المهرجانات حمو بيكا، رسالة اعتذار إلى الفنان هاني شاكر، على خلفية الخلافات بعد قرار وقفه عن الغناء.

كتب “بيكا” عبر حسابه على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”: “الأستاذ هاني شاكر.. بعتذر لحضرتك ولكل نقابة المهن الموسيقية عن كل ما صدر مني واستسمح حضرتك أن تقبل اعتذاري أنت وكل أستاذتي في النقابة”.

نرشح لك: ماذا فعل محمد صلاح وحمو بيكا في ليلة واحدة؟

تابع: “أنا مكنتش طالب أكتر من إني اشتغل ومش طالب أكتر من التصريح السنوي.. لأني عايز اشتغل واشوف شغلي وحياتي.. أتمنى أن تقبل اعتذاري وتعتبرني ابن من أبنائك”.


كان مطرب المهرجانات حمو بيكا، رد على اتهامات الفنان هاني شاكر والفنان تامر عبد المنعم له بالإساءة لسمعة مصر، خلال مؤتمر صحفي للفنان هاني شاكر أمس الثلاثاء.

قال “بيكا” خلال بث مباشر عبر حسابه على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”، إنه مواطن مصري محب لبلده ولا يقبل إهانته بهذا الشكل، معلقا: “أنا مصري وحامل للهوية المصرية، ويمكن عندي ولاء أكتر منكم للبلد دي.. ونزلت أنا وجمهوري يوم 6 أكتوبر وعملنا احتفالية في الميدان، كنتوا فين وقتها؟ كنتوا قاعدين في البيوت، انتوا ليه شايفنا حشرات؟ إحنا ولاد ناس ومتربيين.. متستهزؤش”.

أضاف: “عصر عبد الحليم وأم كلثوم ده خلص إحنا في 2021.. ده عصرنا إحنا، وزي ما كنا جمهوركم إنتوا كمان لازم تبقوا جمهورنا.. ليه عاوزين تحطمونا وتبهدلونا؟ ربنا مش على كيف حد”.

أردف: “البلد دي فيها قانون، وهناخد حقنا بالقانون.. عاوزنا نغني بره مصر بس ليه؟ ما دي بلدنا بردو زي ما هي بلدك”.

المطربين الممنوعين من الغناء، ومن بينهم حمو بيكا، وحسن شاكوش، ومسلم، وأبو ليلة وفيلى وغيرهم.

وكان مطرب المهرجانات المصري حمو بيكا، قد شارك ضمن حفلات موسم الرياض في نسخته الثانية، المقامة حاليًا في الفترة ما بين 20 أكتوبر وحتى شهر مارس 2022، حيث أقيم حفلين لـ حمو بيكا يومي 4 و5 نوفمبر الماضي، في بوليفارد رياض سيتي، المقام بها فعاليات موسم الرياض.

حمو بيكا وهاني شاكر