ياسمين صبري: لم أمر باكتئاب.. ومبزهقش أبدا

قالت الفنانة ياسمين صبري، إن الإنسان بدون الصحة النفسية يكون محطم، مردفة: “لا هيعرف يبدع ولا يعمل أي حاجة.. هيكون عايش ميت، منتهي أمره.. السلامة النفسية والعقلية هو دا أنت”.

تابعت خلال لقاء مع أنس بوخش، في برنامج “ABtalks“: “الحمد لله عمري ما مريت باكتئاب، أنا مريت بنع من أنواع النشوة الروحية فحبيت أزودها.. فأنا بحب الرياضة فقولت أجرب اليوجا كنوع من أناع التهذيب الجسدي.. فآخر 10 دقايق من اليوجا بيبقى في تأمل فاكتشفت إن عندي نوع من أنوع الراحة وفي نفس الوقت في صراع، في حاجة مش سالكة أو تقيلة عليا.. والـ10 دقايق دول بعافر فيهم”.

ياسمين صبري

نرشح لك: ياسمين صبري: مسلسلي الجديد بعيد عن حياتي الشخصية

 

أردفت: “قولت للمدرسة بتاعتي، فالمُدرسة بتاعتي قالتلي لازم تروحي بالي لمكان متخصص في اليوجا.. وسافرت على طول لأن لما الحاجة بتاخد وقت أنت نفسك بتبوظها، ولما روحت عرفت سعادة أكبر من اللي كنت أعرفها.. أنا مبزهقش لا أشعر أبدا بالملل لأني دايما متصلة بنفسي”.

ياسمين صبري

أكدت أن الإنسان إذا اتصل بنفسه وسامحها على أشياء وتقبلها وقدر نفسه وممتن لها، “لا عمره هيزق ولا يحس أنه محتاج حد يكملني ومش هيحس بنواقص، ممرتش باكتئاب مريت بالعكس بتاعه فحبيت أروح للمزيد.. واخترت أدور على الأفضل لأني بحب نفسي”.

 

ياسمين صبري

يُذكر أن آخر أعمال ياسمين صبري مسلسل “فرصة تانية”، بطولة أحمد مجدي، أشرف زكي، دياب، محمد أبو داوود، أيتن عامر، محمود البزاوي، هبة عبدالغني، إدوارد، ابتهال الصريطي، ومن إخراج مرقس عادل.

اجواء مهرجان الجونة بعيدا عن الفساتين