أسباب الإصابة بسرطان الثدي وطرق الوقاية منه

كشف دكتور أحمد عبية، عن مجموعة من أسباب الإصابة بسرطان الثدي لدى السيدات، موضحا كيفية الوقاية منه، لافتا إلى أن سبب الإصابة الرئيسي في وجهة نظره هو تعرض الثدي لهرمون بشكل زائد.

تابع “عبية” خلال حلقة اليوم الاثنين، من برنامج “راجل و2 ستات” المذاع على شاشة “ON” وتقدمه الإعلامية شيريهان أبو الحسن والفنانة هيدي كرم، أنه من أسباب زيادة الهرمون موانع الحمل.

نرشح لك: الصحة: خلال شهر سيتم إعطاء لقاح كورونا لطلاب الثانوي

 

استكمل: “فيه ناس بتلغبط في موضوع موانع الحمل، فيه ناس بتاخد موانع الحمل مع نفسها مش تحت إشراف طبي، كده الثدي بيتعرض لضغوط خارجية غير بقى الهرمون الداخلي، أكتر مكان بيطلع هرمون داخلي غير المبيض الطبقة الدهنية اللي تحت الجلد، علشان كده سرطان الثدي مرتبط جدا بالسمنة وزيادة الوزن، لأن الدهون كل ما بتزيد بتطلع هرمون”.

أردف: “علشان كده الرياضة والأكل الصحي بيقللوا من الإصابة بسرطان الثدي، النوم الكافي بيقلل الإصابة لأنه بيعادل الهرمون، الضغوط وخاصة الضغوط اللي قبل النوم لأنه بيمنع المخ أنه يوصل لطبقات عميقة من النوم اللي هي بتريح الغدد اللي في الجسم”.

ذكر أنه أيضا استخدام الهاتف في الظلام أثناء الليل والسهر للصباح وعدم النوم بشكل كافي والتفكير الزائد، كلها أسباب تؤدي إلى زيادة الهرمون في الثدي. بالتالي تسبب الإصابة بسرطان الثدي.

ماذا تفعل منة عرفة وزوجها على تيك توك؟