بعد وقفه عن الغناء.. تامر أمين لـ حسن شاكوش: متعلمتش من الخطأ

دنيا شمعة

وجه الإعلامي تامر أمين، رسالة لمطرب المهرجانات حسن شاكوش، بعد تصريحاته الأخيرة حول عدم اعتباره أزمته الأخيرة “جريمة” بحسب وصفه.

تابع “أمين”، خلال حلقة أمس الأربعاء، من برنامج “آخر النهار” عبر شاشة “النهار”: “تفاجئت بتصريح حسن شاكوش من يومين قال إنه مبيشتغلش وحاله واقف، وقال مع إني مرتكبتش جريمة يعني.. الجريمة يا شاكوش إن انت مش شايف إنك ارتكبت جريمة وإن اللي عملته ده عادي، معنى كده إن لو النقابة طلعتلك تصريح تاني هتعمل اللي عملته تاني”.

نرشح لك: محمد رمضان يعلن تعاقده على مسلسل جديد لـ رمضان 2022

أضاف: “الجريمة إنك مش مقدر خشبة المسرح اللي واقف عليها، ومش مقدر معنى كلمة فنان وإنه قيمة وقدوة ورسالة ورمز، انت مش واخد بالك المسرح ده مين القامات اللي وقفت عليه قبلك، كانوا بيقروا الفاتحة والمعوذتين وسورة يس لأنهم في قدس الأقداس في الفن في خشبة المسرح”.

أردف: “لازم تحترم المكان اللي انت واقف عليه مش انه يتحول لوصلة ردح وإيحاءات بذيئة مينفعش تتقال على قهوة مش على مسرح وقدامك جماهير، حتى لو أنا متعاطف معاك على مستوى وقف الحال لكني شايف انك متعلمتش من الخطأ”.

كانت نقابة المهن الموسيقية، قد أصدرت قرارها بشأن نتيجة التحقيق مع رضا البحراوي، وحسن شاكوش اليوم في نقابة المهن الموسيقية بعد الخلاف الذي حدث بينهما في الساحل الشمالي.

وقال المستشار علاء سلامة، وكيل النقابة، إن أعضاء المجلس والفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، اتخذوا أقصى عقوبة ضد حسن شاكوش لتعمده إهانة عازفي الإيقاع في فرقة رضا البحراوي وإنكاره ذلك في التحقيق.

قال “عامر” لـ “ET بالعربي” إن نتيجة التحقيق جاءت على النحو التالي: وقف رضا البحراوي لمدة شهرين عن الغناء مع التزامه بدفع مستحقات فرقته خلال هذه المدة.

أما حسن شاكوش ، فقررت نقابة المهن الموسيقية إلغاء تصريح غنائه بشكل نهائي. بالإضافة إلى منع أي مطرب بالغناء على فلاشة مرة أخرى والغناء سيكون من خلال اللايف بصحبة الفرق الموسيقية.