مدير تصوير فيلم "ديك العياط" يبرئ باسم سمرة

شارك محمد شفيق، مدير تصوير فيلم “ديك العياط” متابعيه بمنشور نفى من خلاله اتهامات الفنانة رحاب الجمل، للفنان باسم سمرة، بشأن اعتدائه على طاقم الفيلم.

نشر “شفيق” المنشور عبر حسابه الشخصي على موقع “فيس بوك” وكتب فيه: “بالنسبة لموضوع باسم سمرة ورحاب الجمل اللي خد حجم أكبر من حجمه، أنا كنت في القعدة دي بصفتي مدير تصوير الفيلم، اجتماع تعارف مش بروفة ولا تصوير”.

نرشح لك: باسم سمرة: رحاب الجمل “ست مدعية”


تابع: “والكلام اللي اتقال فيه حاجات كتير مش صح، والحقيقة إنه مجرد سوء تفاهم بين اتنين زملاء عادي، رحاب عندها سفر، وباسم عايز يصور قبل ما يشتغل في المسلسل بتاعه”.

أردف: “اختلفوا.. باسم قالها ما تسيبي الفيلم يا رحاب وهو متنرفز، رحاب انسحبت كملنا القعدة ومشينا، ماشفتش زعيق وخناق وأمن فندق وحشيش والكلام الفاضي ده، وميصحش نطلع نشتم بعض في البرامج ونشوه صورتنا بايدينا بحاجات محصلتش”.

اختتم: “ولو محصلش توافق وتناغم بين الناس، عادي، نعتذر عن العمل بهدوء من غير دوشه وبرامج وحواديت وده الهدف من اجتماع التعارف أصلا”.

يشار إلى أن رحاب الجمل كانت قد كتبت عبر حسابها على نفس الموقع: “لما تبقى سكران وتدخل فرح وتضرب زميل نجم بالكوع ويسامحك لأنه مستغلبك ومستضعفك.. أنت بقى تعتبر أن ده حق مكتسب، وبعدها بحوالي شهرين تدخل حفلة وتشتم وتهين مغني شاب ويكبر للناس اللي تدخلت في الموضوع ويسامحك بردو تعتبره حق مكتسب، لكن تدخل بالأمس بروفة فيلم وأنت سكران وعايز كمان تلف حشيش، ولما نعترض تشتم وتهين زمايلك وتغلط وتتلفظ بأقذر وأسفل الشتائم قدام الأغراب في مكان عام ويخرجوك من المكان بالأمن والجاردات وفضايح”.

اختتمت: “ديه ما تتسامحش عليها لازم تتعاقب وبالقانون لأن ده قلة أدب وقلة مهنية، والمرادي البلاغ للنائب العام علشان أرفع الحرج عن أي زميل أو زميلة في طلب المشاركة في البلاغ أو الشهادة يكفي تفريغ الكاميرات.. أنا هاربيك”.

حذفت رحاب الجمل فيما بعد “البوست” الذي نشرته على حسابها، ووجهت الشكر إلى نقابة المهن التمثيلية لتدخلها لحل الموقف، كاتبة: “كل الشكر والتقدير لنقابتي نقابة المهن التمثيلية شكرا دكتور أشرف زكي لاهتمامك ولحرصك على مصلحة الفن والفنانين، ولعمل اللازم والتحقيق في واقعة أمس من مشادة وإساءة زميل لي ولزملائي.. وأنا أثق في نقابتي أنها ستتخذ اللازم وتحويل الموضوع للتحقيق”.

نرشح لك: رحاب الجمل: باسم سمرة وجه ألفاظ خارجة لي وللزملاء