طارق شوقي: "القعاد في البيت مش معناه مادفعش المصاريف"

هدير عبد المنعم

قال الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، إن المصروفات الدراسية تدفع مقابل خدمة تعليمية، موضحا أن الخدمة التعليمية التي تقدم أثناء جائحة فيروس كورونا أغلى من الخدمة التعليمية السابقة.

تابع “شوقي” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “الحكاية”، مساء الأحد، المذاع على شاشة “mbc مصر” ويقدمه الإعلامي عمرو أديب، أن تصوير المحتوى الذي يعرض على القنوات التعليمية يستغرق وقتا طويلا.

نرشح لك: “مكافحة كورونا” عن انخفاض إصابات كورونا: مناعة المصريين جيدة

أضاف: “ده بكام؟ ومين اللي دفعوا؟ والمنصات الرقمية دي المحتوى اللي جواها جه منين ومين اللي عمله وألفه ومين اللي عمله بالفرنساوي وبالإنجليزي وبالعربي؟”.

ذكر أن هناك تكلفة لمنصات البث المباشر وغيرها، مردفا: “مش معنى أن أنا قعدت في البيت أن مفيش تكلفة، بالعكس التكلفة بقت أكبر”، مضيفا أنه هناك محاولات لعمل أشياء غير موجودة ويتم تأليفها ويدفع ثمنها سواء كانت فيديو أو كتاب تفاعلي.

أكد طارق شوقي، أن الطالب يأخذ خدمة وقد تكون أفضل مما كان يأخذه في المدرسة، مضيفا أنه تم اختيار أفضل المعلمين وقد يكونوا أفضل من الموجودين في المدرسة.

أردف: “القعاد في البيت مش معناه أن أنا مادفعش المصاريف لأن المدرسة مطالبة بأن يبقى فيها بنية تحتية وفصول افتراضية وبتدفع عقود المعلمين وبتدفع كل حاجة”.

استكمل أن أيام الإغلاق حصل الموظفين على مرتباتهم وتكبدتها الدولة رغم عدم وجود إنتاج، مضيفا: “مينفعش أجي أقول أنا عايز الخدمة تجيلي لحد البيت بس مش عاوز أدفع، لا فيه خدمة ليها مقابل مش عايز تدفع يبقى مفيش خدمة، المسألة بسيطة وفيه منطق في الموضوع”.