ريم العدل تبرئ مهرجان الجونة من إصابات كورونا

أكدت مصممة الأزياء ريم العدل، أن إدارة مهرجان الجونة اتخذت كافة الإجراءات الاحترازية في التعامل مع فيروس كورونا بشهادة وزارة الصحة، وأن أى فعاليات أخرى، لم تكن تخضع لمسئولية المهرجان، منتقدة محاولات البعض بإدانة مهرجان الجونة، على حد قولها.

وكتبت عبر حسابها على فيس بوك قائلة، “امبارح كتبت پوست بعلن فيه إصابتي بكورونا.. واللي أنا مش شايفاها عيب ولا وصمة.. لا أنا أول واحدة ولا آخر واحدة يا جماعة.. احنا في وباء عالمي.. وكل واحد مصاب أو مخالط عليه مسؤولية أخلاقية يبلغ اللي حواليه على فكرة عشان ياخدوا احتياطاتهم”.

نرشح لك: سارة عبد الرحمن تعلن إصابتها بكورونا

وتابعت:”من أول ما كتبت الپوست وأنا عمال يجيلي مكالمات من صحفيين طالبين تصريحات ومداخلات في برامج مهمة لإدانة مهرجان الجونة ومش فاهمة ليه بجد؟ وكأن فيه ترصد لمهرجان الجونة اللي الحقيقة وبشهادة وزارة الصحة نفسها كان واخد كل الإجراءات الوقائية”.

وشددت على أن أي فعاليات ليست تحت إشراف المهرجان مباشرة لا تخضع لمسئوليته وإنما هي تحت مسئولية منظميها، وأن الحاضرين هم أفراد راشدين مسئولين عن قراراتهم وسلوكياتهم.

وأضافت: “نهدا شوية يا جماعة.. وعلى فكرة أستاذة نشوى مصطفى ربنا يقومها بالسلامة يارب ما كانتش في الجونة أصلاً.. وويجز ماكنش في مهرجان الجونة ده واحد كان مسافر الجونة مع اصحابه، طيب بلاش.. تامر هاشم أعلن إصابته قبل الجونة اصلاً و اكيد تامر هاشم أشهر مني بس ما تعملش علي تصريحه الزيطة اللي حصلت امبارح عشان ماكنش في ساعتها جونة نلوم علي منظميها”.

واختتمت منشورها قائلة: “كفايا يا جماعة ارحموا نفسكوا.!! . انا ما شوفتش ناس بتتلكك عشان توقف الحياة بالطريقة دي! ربنا يسلّم ويحفظ الكل”.

كانت مصممة الأزياء ريم العدل، قد أعلنت منذ ساعات إصابتها بفيروس كورونا، عبر حسابها على فيس بوك، وكتبت ريم العدل قائلة: رغم أن معنديش أي أعراض خالص، ولأن الاحتياط واجب ومسئولية في الظروف دي، عملت تحليل كورونا والنتيجة طلعت إيجابي للأسف,, أنا هعزل نفسي كدة كدة لحد ما أتأكد مليون في المية، كلنا لازم نعمل تحليل احتياطي يا جماعة ربنا يسلّم الجميع”.