المنتج طارق الجنايني يروي تفاصيل تجربة شخصية مع كورونا

يحرص المنتج طارق الجنايني، على مشاركة أصدقائه والجمهور بأخباره ويومياته، عبر حساباته الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعي.

 

نرشح لك: الحد الأقصى لعدد ساعات استخدام الكمامة الطبية


وعبر حسابه الشخصي على موقع “فيسبوك” نشر “الجنايني” تدوينة روى من خلالها تجربته مع فيروس كورونا المستجد، وكتب: “الكورونا مش عيب ولا حرام، أنا تقريباً عمري ما كتبت عن أي مرة توفى أو تعب شخص من عيلتي لأني بشوف إن دي حاجات شخصية ومحبش أشارك الناس بيها، إنما المرة دي حاسس إني محتاج أكتب التجربة دي لأنها ممكن تفيد غيري”.

تابع: “أمي بقالها تقريباً ٣ شهور مش بتنزل من البيت خالص وعاملها كل الاحتياطات اللي تمنع اختلاطها بأي حد غير مقيم معاها في البيت ،المهم من ١٢ يوم عزمت ٢ صديقاتها على الفطار، علماً بأن صديقاتها برضه كانوا إلى حد كبير معزولين عن الناس.، بعد الفطار بيومين ابتدت أعراض الكورونا تظهر على الصديقة الأولى، بعدها بيومين على الصديقة الثانية بأعراض أخف شوية، طبيعي اترعبنا، مع أن الأعراض عند والدتي لم تتعدى الحلق وكحة ودوخة خفيفة”.

استكمل: “عملنا لأمي التحليل الأول، وطلعت النتيجة إيجابية لڤيروس الكورونا اللعين، للعلم والدتي في منتصف السبعينات ومن ٣ سنين عدينا بسرطان وما تلاه من علاج كيماوي وخلافه، يعني المناعة عندها مش في أحسن حالة، بعد قراية كتير جداً وتواصل مع ٣ أطباء أجلاء، قررت عدم نقلها لمستشفى (في حالات معينة هي اللي فعلاً محتاجة سراير المستشفيات)، بالإضافة إلى عدم بداية أي دواء من التقال و الأعتماد على الأتي فقط: قرصين أسبرين ١٠٠ بعد الغداء، قرص ڤيتامين C ١٠٠٠مج مرتين في اليوم، قرص ڤيتامين D مرة في اليوم، قرص zinc ٥٠ مج، قرص ڤيتامين E، قرص omega 3، وفي حالة أي اضطرابات في المعدة، قرص nexium قبل الإفطار، عند الحاجة قرص بانادول إكسترا كل ٦ ساعات، سوائل دافية ( ينسون . قرفه . جنزبيل )، غرغره مياه وملح واستنشاق مرتين فى اليوم، بالإضافة لصدقات كتير، لأني مقتنع تماماً أن الصدقات ترد البلاء”.

أضاف: “الحمدلله الموضوع ماشي تمام، والأمور فضلت مستقرة لغاية ما عملنا تحليل تاني بعد ١١ يوم من يوم العدوى والحمد لله النتيجة طلعت سلبية، بس لأن مش دايماً النتايج بتكون مظبوطة وهي لسه عندها أعراض بسيطة، فا إن شاء الله هنعمل تحليل أخير بعد اكتمال ١٤ يوم من العدوى وإن شاء الله النتيجة هتكون سلبية، أتمنى التجربة دي تفيد أي حد هيقراها والناس تاخد حذرها أكتر لأن توقعي اللي أتمنى أكون غلط فيه، أن البلد دي هتعدي بأصعب أسبوعين عدوا عليها من زمان أوي، فأتمنى أن على الأقل الناس تكون واضحة وصريحة مع بعض ومحدش يخاف ولا يخبي لأن الكورونا مش عيب ولا حرام”.