أسامة كمال ينعي حسن حسني

استعرض  الإعلامي أسامة كمال خلال حلقة اليوم من برنامج “مع أسامة  كمال”، مقالا لأكاديمي إثيوبي “Tesfaye Tafesse ” نشره موقع بوركينا دوت كوم ناشر، يعطي نصائح للحكومة الاثيوبية في التفاوض مع مصر.

نرشح لك: نجل حسن حسني يروي اللحظات الأخيرة في حياة والده

 

وعلق كمال علي المقال قائلا “أرجو أن القائمين على الأمور يشوفوا الكلام ده ويستخدموه، ما هو مش معقول يبقى تافيسي كمان بيلسن على مصر.. في أي تفاوض لازم ناخد الكلام ده ونحطه في عينيهم”.

وأضاف “اثيوبيا ونخبتها السياسية بيتعلموا من ترامب اللي بيبلطج ع الدنيا وماتعجبوش منظمة الصحة فيقول نقفلها والفلسطينيين يضايقوه فيقفل منظمة الإغاثة.. فأثيوبيا ونخبتها بتقتضي بالمثل العظيم وتبلطج على مصر”.

وعرض أسامة كمال خلال الحلقة مقالا للكاتب أحمد رفعت تعليقا على العلاقات التاريخية المصرية الكويتية، وعلق كمال قائلا “كلام محترم من شخص أقدره، مصر ما عملتش دة تفضلا على حد ولكن وقوفا إلى جانب الحق.. هذه هي مصر يا سادة التي يعرفها معظم الكويتيين وآن الأوان أن يعرفها الجيل الجديد منهم ومنا”.

كما نعي كمال الفنان الكبير حسن حسني الذي توفي إثر أزمة قلبية، قائلا “مش محتاج أعيد وأزيد في مين هو حسن حسني اللي أضحكنا اكتر ما أبكانا وكان كتير قاسم مشترك مع النجوم عشان يلمعوا ويفضل هو بالسهل الممتنع مصدر سعادة لينا، وأحيانا من كتر ما هو سهل ما بنحسش ايه اللي أسعدنا..يا حاج حسن ياللي عمري ما قابلتك يا رب ليلة امبارح تكون أسعد ليلة عدت عليك زي ما أسعدتنا وبتسعدنا وهتسعد أجيال جاية هتشوف أعمالك لسنين طويلة جاية”.

ويسعي الإعلامي أسامة كمال  من خلال برنامجه فرز العديد من الأخبار بعيدا عن التهويل والتهوين، لتضع المشاهد والمتابع في إطار صورة واقعية وحقيقية، ويذاع البرنامج يومي الأحد والأربعاء الساعة 9 مساءا.